Ścieżka szybkiego rozwoju
Polacy dostrzegli korzyści z systemów franczyzowych.
Jeszcze do 2002 roku na polskim rynku franchisingowym przeważały sieci zagraniczne. Obecnie franczyzodawcy krajowi stanowią ponad 60 proc. ogółu. Niektórzy z nich mają placówki za granicą.
Za pierwszą placówkę franchisingową uznaje się cukiernię pod szyldem A. Blikle, otwartą w 1992 r. w Łodzi. Jak wspomina współwłaściciel warszawskiej firmy Łukasz Blikle, przez pierwszy rok był to punkt sprzedaży. Przedsiębiorca kupował ciastka Bliklego w Warszawie i woził do Łodzi, sprzedając je tam z 50-proc. marżą. To skłoniło właścicieli znanej marki do podpisania z łodzianinem umowy, która pozwoliła mu otworzyć własny sklep firmowany ich nazwiskiem. Dzisiaj na zasadzie franchisingu działa 7 ciastkarni zlokalizowanych poza Warszawą.
Holding 16 spółek
Z czasem kolejne polskie firmy dostrzegły korzyści wynikające z tej formy działalności. - Franchising był jedynym skutecznym i ekonomicznie możliwym sposobem zintegrowania wielu niezależnych sklepów spożywczych. Dzisiaj w sieci Lewiatan działa 1650 placówek - powiedział "Rzeczpospolitej" Krzysztof Kaźmierczak, wiceprezes Związku Kupców i Producentów (ZKiP) Lewiatan´ 94 Holding.
Potrzeba dobrej marki
- Polscy przedsiębiorcy coraz częściej wybierają franchising jako sposób na szybki rozwój własnej sieci - powiedział "Rzeczpospolitej" Arkadiusz Słodkowski, dyrektor firmy doradczej PROFIT system.
Wyłącznie na zasadzie franchisingu działa sieć sklepów spożywczych Groszek należąca do grupy Eldorado. - W tym roku nasza sieć w sumie powiększy się o 90 placówek - stwierdza Dariusz Bożek, prezes Groszka.
Nieplanowana ekspansja za granicę
Polskie sieci koncentrują się głównie na krajowym rynku. Tylko nieliczne z nich mają swoje placówki za granicą. Przykładem sieć Kosmetycznych Instytutów Dr Irena Eris, z których jeden jest w Moskwie, a drugi w Bogocie w Kolumbii.
Za granicą otwiera też swoje placówki sieć barów wegetariańskich Green Way. - Pod naszą marką od ubiegłego roku działa bar w Wiedniu, a niebawem uruchomimy placówkę w Berlinie - zapowiada Marek Chudzik, współtwórca Green Way.
Liczy się pomysł
Na przykładzie Instytutów Dr Irena Eris oraz barów Green Way widać, że potencjalnych biorców przyciąga ciekawa koncepcja i silna marka. Oryginalny pomysł - połączenie fotografii z telekomunikacją - ma sieć salonów fotograficznych FOTOSTOP. Oprócz wywołania zdjęć cyfrowych i analogowych można tam również kupić telefony z aparatem cyfrowym czy karty telefoniczne. - Jesteśmy przygotowani na rewolucyjne zmiany będące skutkiem synergii pomiędzy fotografią a telekomunikacją - powiedział "Rzeczpospolitej" Maksymilian Jakubowicz, dyrektor ds. sprzedaży i członek zarządu FOTOSTOP. Właścicielem sieci 16 salonów FOTOSTOP, z których cztery działają na zasadzie franchisingu, jest firma pod tą samą nazwą, ktorej spółką matką jest Eurocolor, dystrybutor m.in. sprzętu fotograficznego. Pierwszy FOTOSTOP powstał w połowie 2003 r. - Co roku planujemy zwiększać liczbę placówek o około 10. Chcemy, żeby w przyszłości liczba salonów własnych i franchisingowych wyrównała się - mówi Maksymilian Jakubowicz. FOTOSTOP, podobnie jak inne sieci, zapewnia swoim biorcom markę, szkolenia oraz wspólny marketing. W zamian przedsiębiorca wnosi roczną opłatę w wysokości 3 tys. zł oraz ma obowiązek zaopatrywać się wyłącznie w Eurocolorze.
Koszt wejścia w ten biznes wynosi 100-150 tys. zł. Zwrot inwestycji obliczony jest na 3-4 lata. Jak ocenia Jakubowicz, średni obrót placówki sięga 50-70 tys. zł miesięcznie, a zysk uzależniony jest od wielkości salonu, kosztów jego prowadzenia, a także stosunku przychodów uzyskiwanych z usług do przychodów z handlu. - Marża na usługach jest znacznie wyższa niż na handlu, dlatego najlepiej, jeśli sprzedaż usług wynosi ponad 60 proc. - wyjaśnia.
Więcej: Sylwia Wereszczyńska, "Rzeczpospolita", 29 listopada, 2004 r.See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...