18 000 najlepszych sklepów w polskich sieciach handlowych

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

- Franczyza jest najbardziej skuteczną i najtańszą metodą integracji małych przedsiębiorstw handlowych - uważa Krzysztof Kaźmierczak, wiceprezes Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan Holding´ 94.

O potrzebie łączenia się kupców jest absolutnie przekonany.
- Czy przystąpić do sieci? - to nie jest pytanie, które powinni sobie zadawać detaliści chcący utrzymać się na rynku. Ono brzmi: Do której sieci wstąpić. Chyba, że dla kogoś handel to nie sposób na życie, tylko hobby - grzmiał podczas warszawskiej konferencji Forum Dystybucja 2004.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Zdaniem Krzysztofa Kaźmierczaka, to właśnie połączenia mające charakter układu franczyzowego są najlepszymi dla drobnego handlu. Nie są nimi grupy zakupowe będące przykładem integracji funkcjonalnej.
- Grupy zakupowe, to pierwszy poziom integracji, przez który musi przejść każda sieć. Cechuje go bardzo niski poziom dyscypliny, bo grupa skupia się na bieżących korzyściach - głównie niskiej cenie zakupu. Jeśli sieć zatrzyma się na tym etapie, najprawdopodobniej szybko się rozsypie - uważa prezes Lewiatana.

Nie są nimi również połączenia kapitałowe - zarezerwowane dla dużych podmiotów, których majątek można rzetelnie oszacować. Choć tego rodzaju fuzje zdarzają się i sprawdzają wewnątrz sieci, również w Lewiatanie. Właściciele sklepów łączą swoje przedsiębiorstwa obniżając koszty własne i dalej działają w ramach sieci.

O kilkadziesiąt procent niższe koszty urządzenia sklepu

Co do potrzeby integracji detalu Krzysztof Kaźmierczak nie ma żadnych wątpliwości.
- Odrębność, samodzielność przedsiębiorstwa na rynku - owszem tak. Ale nie może stać w sprzeczności z logiką praw ekonomicznych, czyli mówiąc w skrócie - lepiej mieć 1 procent w Coca-Coli niż 100 proc. w kiosku z gazetami - mówi.

Korzyści z działania w grupie dla właściciela sklepu są oczywiste - to m.in. mniejsze ryzyko strategiczne, niższe koszty funkcjonowania, dostęp do szkoleń, pewniejsze i bardziej harmonijne dostawy, mniejsza liczba dostawców (3-4 krotna), obniżenie kosztów marketingowych i wiele innych.

- Urządzenie sklepu Lewiatana we franczyzie to mniej więcej o 30-40 proc. niższe koszty dla pojedynczego sklepu - mówi "Wiadomościom Handlowym" prezes Kaźmierczak.

"Wiadomości Handlowe", styczeń, 2004 r.

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €