To jest wojna!

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Pewnego dnia znad witryn jednego z flagowych salonów Jean Louis David na Krakowskim Przedmieściu zniknął szyld JLD, a nowy franczyzobiorca założył wizualizację konkurencyjnej sieci fryzjerskiej Camille Albane. Czy nie przekroczył zasad uczciwej konkurencji?
- To jest wojna - mówi Jaromir Matonóg, dyrektor generalny JLD.

Nie ma dla nas miejsca

Wiesław Flis, zarządzający siecią CA, przyczyn wolnego rozwoju sieci markowych salonów fryzjerskich upatruje w problemie z lokalizacjami.
- Na rynku nie ma zbyt wielu dobrych miejsc na markowe salony fryzjerskie - mówi Wiesław Flis. - Dobrych, czyli takich, gdzie przychodzi klient bogatszy i to nie pojedynczo. Dlatego wszystkie sieci muszą ostro konkurować przy wynajmie każdej powierzchni - dodaje.

Jego zdaniem markowe salony są zmuszane do konkurencji przez galerie handlowe, które chcą u siebie jeden, najwyżej dwa salony na różnych półkach cenowych. Klienci rzadko kiedy mają szansę obejrzeć bezpośrednie starcie salonów JLD i CA w jednej galerii. W Galerii Mokotów jest tylko JLD, w Silesia Park tylko CA.

Co się stało na Krakowskim Przedmieściu

Dramat z 4 sierpnia ma co najmniej 5 aktorów: spółkę Devil - franczyzobiorcę JLD, centralę JLD, centralę CA i jej franczyzobiorcę - spółkę Dimension oraz wynajmującego powierzchnię w kamienicy.

Salon JLD działał na Krakowskim Przedmieściu od 1998 roku. W 2002 roku został sprzedany franczyzobiorcy, który razem z lokalem przejął też obowiązek płacenia czynszu. Dość szybko okazało się, że współpraca nie układa się dobrze.
- W 2003 roku umowa z tym franczyzobiorcą została już raz rozwiązana, ale po rozmowach znów ją podpisaliśmy - mówi Jaromir Matonóg.

JLD musiał iść na ustępstwa, bo najemcą powierzchni był franczyzobiorca, a JLD chciał za wszelką cenę zostać na Krakowskim. Podpisanie nowej umowy, na nowych zasadach, było ostrzeżeniem, miało wstrząsnać biorcą. Jednak kłopoty nie minęły.

Nieoczekiwana zmiana miejsc

Spółka-biorca JLD rozwiązała umowę najmu na Krakowskim Przedmieściu. A potem zawiesiła działalność. Tymczasem salon wynajęła inna spółka, która jest teraz franczyzobiorcą Camille Albane.

JLD twierdzi, że to wybieg i obejście umowy. Byłemu franczyzobiorcy chodziło o zachowanie lokalizacji i podstawienie osób, które będą mogły podpisać umowę z CA. Według JLD w zarządzie nowego najemcy-biorcy CA zasiadają te same osoby, które były udziałowcami w spółce Devil. W salonie pozostali ci sami pracownicy. Radca prawny JLD twierdzi, że w salonie stale przebywa była franczyzobiorczyni JLD.

Franczyzobiorca ma dostać pozew o odszkodowanie za złamanie zapisanego w umowie franczyzowej zakazu konkurencji. Na razie dostał wypowiedzenie, w którym JLD żąda zapłacenia 56 tys. zł zaległych opłat franczyzowych z odsetkami, a za zerwanie umowy 500 tys. zł na poczet utraconych zysków. Na rynku mówi się o tym, że dotychczas podobne wyjścia z sieci w Bytomiu i Piastowie uszły franczyzobiorcom JLD w miarę bezkarnie.

Komentarz bez komentarza

- Naszym celem jest wrócić na Krakowskie Przedmieście - mówi Jaromir Matonóg z JLD. - Do tego samego lokalu, a jeśli się nie uda, to choćby obok. CA zabiera nam lokalizacje. To jest wojna, którą nam wypowiedziano. My będziemy strzelali w niej uczciwie. Na razie składamy pozwy - kończy Matonóg.

- Chciałbym uniknąć komentarza, może poza zdaniem, że wbrew pozorom nie jesteśmy stroną w tym konflikcie - mówi Wiesław Flis z Camille Albane. - My po prostu podpisaliśmy umowę z nowym franczyzobiorcą - dodaje.

Więcej: Franchising Info, nr 10, 2004 r.

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200
Author
Arkadiusz Słodkowski
ekspert, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €