Siedmiu nowych franczyzodawców
Franczyza staje się coraz bardziej popularną formą prowadzenia działalności - potwierdza to ostatni raport o franchisingu w Polsce, przygotowany przez Profit system sp. z o.o.
Obecnie – jak poinformował Profit System Wiadomości Handlowe – w gastronomii funkcjonuje 21 sieci franczyzowych. W ciągu ostatniego roku przybyło siedem. Oznacza to 29,2 proc. wzrostu w porównaniu z listopadem 2003 r. – Rozpoczęły działalność na zasadzie franczyzy sieci: , , , , Podniebne Barki, Metropizza oraz Coffee Time – wymienia dla Wiadomości Handlowych Michał Wiśniewski z Profit System sp.z o.o. Podobnie jak w handlu, tak i w gastronomii dominują polskie systemy – jest ich 19, pozostałe to systemy zachodnie, które rozszerzyły działalność na nasz kraj.
Tylko cztery nich mają masterfranczyzobiorców: Yogen Früz, Coffee Time, Fornetti, John Bull. Pozostali franczyzobiorcy działają na zasadzie bezpośredniego pozyskiwania koncesji od licencjodawców poza krajem. Jak powiedziała Wiadomościom Handlowym Anika Kowalewskia z Profit System sp.z o.o. proporcje te są potwierdzeniem, że rynek franczyzowy w kraju zaczyna się polonizować.
Wraz z rosnącą liczba systemów franczyzowych wzrasta liczba franczyzobiorców. Według raportu ich liczba zwiększyła się w porównaniu z rokiem ubiegłym o 27, czyli o 2,3 proc. i wynosi obecnie blisko ponad 1,2 tys. Osób. – Liczba ta nie odzwierciedla prawdziwego obrazu rynku. W rzeczywistości nowych franczyzobiorców przybyło znacznie więcej. Jednocześnie w ostatnim czasie zlikwidowane zostało kilkaset punktów sieci Fornetti. Nowe lokale innych firm z wielkim trudem zrekompensowały ten ubytek – wyjaśnia Wiadomościom Handlowym Wiśniewski. Dodaje, że 35 proc. wszystkich franczyzodawców działających na polskim rynku usług to sieci gastronomiczne.
Gastronomia przoduje również pod względem liczby licencjobiorców: 31 proc. wszystkich franczyzobiorców w Polsce działa w tym sektorze. Szacuje się, że średnia inwestycja biorcy w 2004 r. wzrosła do 325 tys. Zł, z 291 tys. Zł w 2003 r. W sumie inwestycje biorców w handel i usługi wyniosły ok. 4,5 mld zł.
Źródło: Wiadomości Handlowe, grudzień 2004Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...