Nie zawsze jest łatwo i zyskownie
Franchising to dla firmy wchodzącej do sieci sposób na zminimalizowanie ryzyka, natomiast dla dającej licencję - możliwość ograniczenia kosztów rozwoju sieci. Jednak i ta forma współpracy nie zawsze jest wzorcowa i wolna od nieporozumień.
Przedsiębiorca działający w sieci musi podporządkować się strategii i spełniać szczegółowe wymagania dotyczące zasad obsługi klienta, korzystania z wyznaczonych źródeł zaopatrzenia, sposobu promocji itp. Z kolei jeśli licencjodawca będzie popełniał błędy w zarządzaniu, odbije się to niekorzystnie na rentowności wszystkich placówek.
Zdaniem przedstawicieli PROFIT system, firmy doradczej w zakresie franchisingu, zanim wejdzie się do danej sieci, należy przyjrzeć się, jak ona funkcjonuje, przeanalizować dokładnie dokumentację i porozmawiać z franczyzobiorcami o rzeczywistych kosztach inwestycji i jakości współpracy.
- W Polsce franczyzodawca nie jest zobowiązany przez prawo do udostępnienia dokumentów firmowych, dlatego ogromne znaczenie mają spotkania z obecnymi i byłymi biorcami franchisingu - podkreśla Arkadiusz Słodkowski.
Aby cała sieć dobrze funkcjonowała, to franczyzodawca musi wybrać odpowiednich partnerów. Zdaniem Łukasza Bliklego, współwłaściciela słynnej warszawskiej ciastkarni, niedobrze jest, jeśli franczyzobiorca prowadzi kilka firm i nie jest w pełni zaangażowany w zarządzanie placówką franchisingową.
- Jeśli zatrudniamy osoby do prowadzenia naszych ciastkarni, to wybieramy dobrych menedżerów, profesjonalistów. Natomiast w przypadku franchisingu głównie mamy do czynienia z entuzjazmem i gotowością do pracy całej rodziny - mówi Łukasz Blikle.
Głównym problemem franczyzodawców jest niedotrzymanie przez franczyzobiorców warunków umowy, np. zaopatrywanie się w towar u innego dostawcy niż wskazany, zaleganie z opłatami czy nieprzestrzeganie odpowiednich standardów obsługi klienta.
Więcej: "Moja firma" dodatek do "Rzeczpospolitej", 11 marca, 2005r.Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...