Wady i zalety franczyzy
Grzegorz Chmielarski, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców opowiada o wadach i zaletach franczyzy.
Dla franczyzobiorcy
Franczyzobiorca działa w oparciu o pomysł franczyzodawcy, ale prowadzi działalność gospodarczą jako odrębny podmiot, we własnym imieniu i na własny rachunek. To nie eliminuje ryzyka biznesowego. Przynależność do sieci daje większe szanse na sukces niż działanie w pojedynkę, ponieważ franczyzobiorca otrzymuje rozpoznawalną markę, know-how, gotowy i sprawdzony koncept funkcjonowania biznesu - tzw. podręcznik operacyjny. Franczyzobiorca uczestniczy w korzyściach skali sieci - korzysta z rozwiniętej infrastruktury dostaw i dystrybucji. Franczyzobiorca może liczyć na wsparcie marketingowe i pomoc ze strony franczyzodawcy, w zamian za co wnosi opłaty na rzecz franczyzodawcy.
Dla franczyzodawcy
Franczyzodawca finansuje rozwój sieci za pieniądze franczyzobiorców. Choć nie jest właścicielem placówek, to pozyskując atrakcyjne lokalizacje buduje wizerunek i prestiż swojej marki oraz przewagę konkurencyjną na rynku. Nie musi angażować własnych środków, stąd ryzyko finansowej porażki jest ograniczone. Atutem jest osobiste zaangażowanie franczyzobiorców, którzy pracują na swój rachunek, przez co zależy im na zwiększeniu zysków - na przychody franczyzodawcy składają się: pobierana raz na miesiąc, na kwartał lub na rok opłata licencyjna. Franczyzobiorca działa pod szyldem i marką całej sieci, stąd jeśli nie przestrzega on warunków umowy i określonych standardów placówek, szwankują jego relacje z konsumentami, to po stronie franczyzodawcy istnieje ryzyko utraty renomy i wizerunku marki, co uderza w całą sieć i może spowodować efekt domina. Obu stronom powinno zależeć na prawidłowym funkcjonowaniu i sukcesie całej sieci.
Więcej: Anita Skiba, "Puls Biznesu", 25 marca, 2005 r.Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...