Hamburgery do retuszu
McDonald’s w Polsce zaczyna testować nowy model biznesu. Nie ma nic świętego, zmiany uderzają w podstawy standaryzacji, która była twardą zasadą firmy.
Podróżujący po Polsce miłośnicy barów McDonald´s mają trudne dni. Na drzwiach kolejnych fast foodów, od tego na rynku we Wrocławiu po ten w Gdańsku Oliwie, pojawiają się tabliczki: "Zamknięte z powodu remontu". Rewolucja w sieci McDonald´s dotarła do Polski. Koniec ze standaryzacją, odtąd McDonald´s w każdym kraju może mieć inny wystrój, inne menu i indywidualny sposób obsługi klienta. Ta zmiana się w firmie opłaca, bo po spadku dynamiki rozwoju, spowodowanej wewnątrzkorporacyjną inercją i brakiem nowych pomysłów, o McDonaldzie znowu się mówi w pozytywnym kontekście.
- Okazało się, że uniwersalna kiedyś formuła fast foodu zużyła się - uważa Krzysztof Poznański, dyrektor generalny konkurencyjnej sieci restauracji Pizza Marzano.
Zmiana wizualizacji
McDonald´s odchodzi więc od modelu fast food w stronę czegoś, co jest o stopień wyżej w restauracyjnym światku i nazywa się casual dinning. Taki model realizuje właśnie Pizza Marzano, która dzięki kelnerom i nastrojowym wnętrzom nie jest tylko barem, gdzie zaspokaja się głód. McDonald´s nie zamierza konkurować z droższymi lokalami z obsługą kelnerską. To nadal ma być restauracja szybkiej obsługi, gdzie można zjeść lunch w 15 minut. Ale robi krok w kierunku casual dinning. Najostrzej widać to na przykładzie samych budynków. Na miejscu po identycznych domkach z charakterystycznym czerwonym dachem stają nowoczesne budynki o niestandardowej architekturze. Tandetne plastiki wypierają wysokiej jakości naturalne materiały: drewno, stal, szkło.
Pięć restauracji już przebudowanych
W Europie tzw. remodelingowi poddano już kilkaset lokali, a w 2005 r. ma być odmienione 600-800 kolejnych. W Polsce przebudowano pięć: w Jankach, Gdańsku Oliwie, Wilanowie, na wrocławskim rynku i w Częstochowie. Są dwa sposoby zmian: obejmujące tylko wnętrza, jak w Wilanowie i Wrocławiu, gdzie konserwatorzy zabytków nie zgadzają się na zmiany wyglądu budynków, albo wszystko od fundamentów w górę. Koszt dużego remontu to ok. 2 mnl zł, samych wnętrz - 500 tys. złotych. Prawie cały budżet inwestycyjny McDonalda idzie na ten cel. Stąd tak mało nowych otwarć, w roku 2004 były tylko dwa (Arkadia w Warszawie i we Wrocławiu przy dworcu PKP).
Na remodeling czeka kolejne 10 restauracji, także te znajdujące się w prestiżowych lokalizacjach, jak na przykład warszawski Sezam. Nowy Sezam będzie kosztował przeszło 3 mln zł, tyle ile budowa dużej restauracji. Tutaj prawdopodobnie pojawi się pierwsza w Polsce kawiarnia McDonald´s - McCofie, znana już np. w Budapeszcie.
Jajecznica w McDonald´s
Szef polskiego McDonalda Dragos Pavicevic zapowiada, że rewolucyjne zmiany w menu dopiero nadchodzą. W jego restauracjach proponowane będą różne posiłki, dostosowane do pory dnia. McDonald´s będzie już wkrótce do godziny 11 całkiem innym lokalem. Jeszcze w tym roku pojawią się śniadania, jajecznice i ciastka typu mufin. Przykłady z innych rynków podpowiadają, że można spodziewać się też zup.
Więcej: Jakub Stępień, "Forbes", maj, 2005 r.See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...