Liczy się wiara, praca i... kapitał
Franczyzodawca oferuje pomysł, koncepcję i strategię działania. Z gotowych rozwiązań trzeba jednak umieć korzystać.
Wiele osób staje przed dylematem, jak zagospodarować zgromadzone oszczędności. Zainwestować we własny biznes? Ale jaki? Inwestując w placówkę sieci franczyzowej ryzykuje się stosunkowo niewiele. Ta forma działalności eliminuje problemy związane z opracowaniem własnej koncepcji – podsuwa gotowe i sprawdzone rozwiązania. Ale zarówno dawcy, jak i biorcy licencji podkreślają, że sam zakup recepty na sukces nie wystarczy. Konieczne jest właściwe podejście do podjętych zobowiązań.
Powodzenie
Biznes według cudzego przepisu staje się coraz bardziej popularny. W ubiegłym roku przybyło 39 nowych sieci franczyzowych. Obecnie w Polsce działa 210 firm, które rozwijają się poprzez przekazanie swojego logo i know-how prywatnym przedsiębiorcom.
- Zainteresowanie działalnością w formie franczyzy będzie dalej rosnąć, bowiem coraz trudniej zaistnieć i przetrwać na rynku przedsiębiorstwom nie działającym w żadnej większej strukturze – powiedział Pulsowi Biznesu Wiesław Flis, dyrektor generalny sieci salonów fryzjerskich i kosmetycznych Jacques Dessange.
Sieci franczyzowe działają w każdym sektorze gospodarki – w handlu, usługach i produkcji. Najwięcej franczyzobiorców mają te, związane z artykułami spożywczymi – i takich przybywa najwięcej – w porównaniu z rokiem 2003 zanotowano przyrost o 22,3 proc.
Korzyści
Niewątpliwą zaletą franczyzy jest połączenie stabilizacji, wynikającej z przynależności do dużego systemu, z możliwością pracy na własny rachunek.
- Przystąpienie do sieci oszczędza też przedsiębiorcy kosztów i czynności, które wiążą się z rozpoczęciem prowadzenia nowej, nie znanej firmy. Do najistotniejszych należą: stworzenie koncepcji działania, rozpropagowanie opracowanego produktu czy usługi oraz wypracowanie renomy firmy – powiedział Pulsowi Biznesu Wiesław Flis.
Wartości tych nie dostaje się jednak za darmo. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na działalność pod marką franczyzową i według jej zasad, mogą wybierać spośród ponad 200 ofert o rozpiętości inwestycji od kilku tysięcy do kilku milionów złotych. Najwięcej kosztuje uruchomienie stacji benzynowej w barwach dużego koncernu – około 1 mln EUR.
Warto też pamiętać ze nowa jednostka nie zacznie od poczatku przynosić planowanych zysków. Przez pierwsze 2 – 3 miesiące działalność może być nawet deficytowa.
Niuanse
Osoby, przekonane o tym, że franczyza jest dla nich najlepszym rozwiązaniem, powinny bardzo ostrożnie podejść do wyboru sieci, w którą chcą zainwestować.
Podejmując umowę franczyzową kontrahent franczyzodawcy otrzymuje nie tylko gotowy biznes, ale podejmuje zobowiązania co do ustalonych płatności.
System polega na sprzedawaniu sprawdzonego pomysłu na biznes, ale i wspólnym rozwoju z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia franczyzobiorców.
Więcej: Anna Leder, Puls Biznesu, 1 czerwca 2005Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...