Pieniądze leżą na drodze

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Obecnie w USA funkcjonuje kilkanaście prężnych systemów franczyzowych oferujących usługi motoryzacyjne – głównie dla biznesu. Standardem są sieci autoryzowanych warsztatów samochodowych, jednak franczyza sięgnęła też po inne, bardziej wyspecjalizowane usługi.

Jednym z najbardziej znanych systemów w branży motoryzacyjnej jest Jiffy Lube, sieć warsztatów specjalizująca się w podstawowych przeglądach i wymianie oleju. Podobne usługi świadczy sieć Oil Butler. Jej franczyzobiocy są jednak wyposażeni w specjalistyczne przyczepy, które pozwalają na realizację wszystkich zleceń u klientów (najczęściej instytucjonalnych).

Bez zarysowań

Po amerykańskich drogach porusza się ponad 120 milionów używanych (ponad 3 letnich) samochodów, a 80 proc z nich wymaga napraw lakierniczych. W tym właśnie specjalizuje się sieć Altracolor. Firma współpracuje na stałe z dealerami nowych samochodów, sieciami wynajmującymi samochody (Hertz, Avis), departamentami zarządzającymi flotą w korporacjach oraz niekiedy sprzedawcami aut używanych. Altracolor usuwa zadrapania, obtarcia i odpryski lakieru oraz likwiduje zmatowienie z karoserii pojazdu. Sieć posiada już 150 franczyzobiorców w 27 stanach. Docelowo firma chce pokryć siecią całe Stany, aby każdemu franczyzobiorcy przypadło minimum 20 dealerów nowych aut.

Dla roztargnionych

Sieć Pop-a-Lock pomaga otwierać samochody, w których w których roztargnieni kierowcy zatrzasnęli kluczyki. Firma powstała w 1991 roku, dziś posiada ponad 2 tysiące zmotoryzowanych techników, działających w 2500 miastach w 36 stanach. Sieć pracuje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – rocznie obsługuje ponad milion klientów. Franczyzobiorcy wydają się być zadowoleni z biznesu, bowiem ponad 70 proc z nich posiada przynajmniej dwie jednostki franczyzowe. W ciągu najbliższych kilku lat Pop-a-Lock chce pokryć siecią całe Stany.

Samochód bardzo indywidualny

Tuning samochodów to specjalność sieci Drive-N-Style. Firma powstała w 2000 roku w Colorado. Klientami sieci są nie tylko osoby prywatne, ale też firmy – najczęściej agencje wynajmujące samochody i dealerzy nowych samochodów, którzy zamawiają tuning na życzenie klienta. Franczyzobiorcy sieci dysponują mobilnymi warsztatami, dzięki którym instalują wszystkie dodatkowe akcesoria u klienta. Montują spoilery, drewniane i aluminiowe okleiny wnętrz, inkrustowane drewnem kierownice, dźwignie zmiany biegów etc.

Inne amerykańskie sieci specjalizują się między innymi w wymianie opon (Bigo Tires), naprawach powypadkowych (Miracle Auto Paintint & Body Repair), dystrybucji systemów audio i samochodowych gadżetów (First Class Auto) oraz wstawianiu szyb (Glass Doctor).

Marcin Kaleta
Autor
Marcin Kaleta
doradca we franczyzie