Dobry biznes pod cudzym szyldem
Wśród polskich przedsiębiorców już około 13,5 tys. stanowią franczyzobiorcy. W naszym kraju działa już ponad 210 sieci franczyzowych, z czego więcej niż 45 proc. w sektorze usług - wynika z najnowszych danych firmy PROFIT system.
Zdaniem ekspertów, to właśnie sektor usługowy będzie w następnych latach motorem rozwoju rynku franczyzy w Polsce. Sieci z profesjonalnymi usługami pielęgnacyjno-kosmetycznymi rozwinęły w ciągu ostatnich kilku lat, m.in. Instytut Kosmetyczny Dr Ireny Eris i kliniki Collagena. Franczyzę oferują pralnie, m.in. Panda, Perfect Clean i 5aSec. Nawet usługi edukacyjne można świadczyć w oparciu o franczyzę, czyni to kilka szkół językowych, np. EF English First>, Helen Doron i JDJ. W branży usług fotograficznych na franczyzę postawiły firmy: takie jak , Kodak, Fotostop.
Zerwanie z tradycją
Przybywa sieci usługowych w branżach, które do tej pory zarezerwowane były dla tradycyjnego modelu biznesowego, jak bankowość (np. ), usługi finansowe (Polska Agencja Finansowa) czy konsultingowe (np. DGE Bruxells, oferująca doradztwo w zakresie funduszy unijnych).
Dla białych kołnierzyków
W ciągu ostatnich lat zaczął się rozwijać jeszcze do niedawna mało popularny tzw. franchising białych kołnierzyków, czyli usługi dla biznesu, takie jak biura windykacyjne, np. Glob Inkasso, czy firmy oferujące różne usługi dla biznesu, m.in. Mail Boxes (przesyłki kurierskie, spedycyjne i małą poligrafię) czy Cartridge World (napełnianie zużytych kartdridży do drukarek).
Boom w gastronomii
Największa dynamika wzrostu liczby sieci i placówek franczyzowych widoczna jest w biznesie gastronomicznym. Ostatnio aktywnym graczem na tym rynku jest sieć , która, mając kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu własnych restauracji, zdecydowała się na sprzedaż licencji.
Gdy rynek zawodzi
Są jednak i takie firmy, które wycofują się z prowadzenia biznesu na zasadach franchisingu albo proponują tzw. partnerską współpracę. Firma Adidas, która jako jedna z pierwszych w naszym kraju zbudowała sieć opartą na franczyzie, już większą część umów franczyzowych zamieniła na zwykłe umowy sprzedaży.
Umowy z franczyzobiorcami wygasiła także Orbis Travel, zastępując je umowami agencyjnymi. Sieć sklepów oferuje współpracę bardzo zbliżoną do franchisingu, w którym biorca licencji nie jest właścicielem placówki.
Z kolei sieci, które posiadają kilka czy kilkanaście własnych placówek handlowych czy usługowych, często nie mają środków, by sfinansować otwarcie kolejnych i zaczynają myśleć o sprzedaży licencji franczyzowych.
- Pojawia się dylemat, czy wziąć kredyt z banku na dalszy rozwój sieci, czy może podzielić się własnością z funduszem venture capital albo wejść na giełdę. Często dobrym pomysłem na rozbudowę sieci okazuje się właśnie franczyza, która angażuje pieniądze biorców. Ale i to rozwiązanie ma swoje wady i zalety, które warto przeanalizować - wyjaśnia Michał Wiśniewski, analityk PROFIT system.
ZOBACZ W KATALOGU
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...