Franczyza w eterze
– rozmowa z Leszkiem Koziołem, Prezesem Zarządu Radia ESKA.
Skąd pomysł na radiową franczyzę?
Zawsze chciałem stworzyć ogólnopolską sieć radiową. ESKA starała się o koncesję ogólnopolską i jej nie dostała. Musieliśmy spróbować inaczej. Realizację tego pomysłu rozpocząłem 8 lat temu wokół Poznania. Stworzyłem tam pierwszą sieć regionalną. Wiedziałem, że aby lokalne stacje były rentowne trzeba w nich znacznie ściąć koszty. Z drugiej strony widziałem niewykorzystany potencjał ESKI - pomysł na franczyzę przyszedł sam. Od wielu lata znam większość szefów lokalnych stacji radiowych i często tłumaczyłem im na czym polega nasz sukces, i moglibyśmy im przekazać nasze know-how. Pierwszą umowę franczyzową podpisaliśmy w 2003 roku. Była to stacja w Szczecinku. Jej właściciele chcieli nam ją sprzedać. My zaproponowaliśmy im, że zamiast ich kupić, przy pomocy naszej technologii i wiedzy pomożemy tak „ustawić” radio, żeby zaczęło przynosić istotne zyski. Zgodzili się. Minęły dwa lata i dzisiaj nie myślą już o sprzedaży stacji a wręcz o jej rozwoju na następnych rynkach. W tym roku podpisaliśmy kolejne dziewięć licencji, mamy następnych chętnych, bo dla wielu małych lokalnych stacji franchising jest jedynym ratunkiem dla ich przetrwania.
Na czym polega układ biznesowy między franczyzodawcą a franczyzobiorcą?
Udzielając licencji franczyzowej dajemy silną markę oraz korzyści płynące z audycji sieciowych, serwisów informacyjnych, naszych narzędzi informatycznych. Mała lokalna stacja nigdy nie pozwoliłaby sobie na zakup takich produktów czy badań, nigdy też nie zbudowałaby sama takiej marki jaką dzisiaj jest ESKA. Za cały ten pakiet franczyzobiorca daje nam wyłączność na sprzedaż reklam na rynku agencyjnym.
Zarzuca się Wam, że dzięki franczyzie omijacie przepisy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Czy to prawda?
Nic podobnego. W każdej koncesji, która jest wydana dla stacji lokalnej są zapisy mówiące, jaki procent audycji ma być poświęcony tematyce lokalnej, oraz ile maksymalnie może być udziału audycji sieciowych. Stosujemy się do tych zapisów bardzo skrupulatnie. Wykonujemy zadania lokalne i jesteśmy siecią stacji lokalnych. Tylko nieliczne audycje grane są centralnie. Szczerze mówiąc poprzez rozdrobnienie lokalnego rynku radiowego, stacje zostały zmuszone do poszukiwania rozwiązań w konsolidacji. Od wielu lat powstają inicjatywy niezależnych stacji zmierzające do wspólnego sprzedawania usług reklamowych na rynku ogólnopolskim. Problem w tym, że te stacje nie mają wspólnej grupy docelowej. My poprzez konsolidację stacji lokalnych pod wspólnym brandem, możemy mówić o jednorodnym produkcie reklamowym i na tym opiera się sukces naszej sieci i stacji ją tworzących.
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Nest Bank
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Inne koncepty z branży usługi dla konsumentów
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
epaka.pl
Usługi kurierskie
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Ship Center
Usługi kurierskie
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.

