Franczyza pozwala na szybszy rozwój
O przyszłości formuły patronackiej i przyszłości franchisingu w sieciach stacji paliw rozmawiamy z Andrzejem Krawczykiem z firmy konsultingowej PROFIT system.
Jak ocenia Pan rozwój systemów franczyzowych na polskim rynku detalicznej sprzedaży paliw? Jakie są perspektywy?
Polski rynek pod tym względem jest bardzo perspektywiczny. Systemy franczyzowe będą się rozwijać, ponieważ to najlepszy sposób na szybkie zdobycie udziałów rynkowych, powiększenie sieci i pokonanie konkurencji. Wśród franczyzodawców są już właściwie wszystkie najważniejsze w naszym kraju koncerny paliwowe - BP, Statoil, Slovnaft, Lotos, Orlen i Shell. Jeżeli chodzi o Shella to koncern ten dopiero rozpoczął tworzenie sieci franczyzowej w Polsce, natomiast w przypadku Slovnaftu prawdopodobne jest, że słowacka sieć wycofa się z naszego rynku ze względu na dużą konkurencję. Slovnaft ma ok. 30 stacji, a żeby biznes był opłacalny, w sieci powinno działać minimum 100 stacji. Właśnie franczyza jest świetnym sposobem na zdobycie kolejnych stacji w barwach sieci. Nie trzeba w tym celu poczynić dużych nakładów inwestycyjnych.
Franczyza - czy to w tradycyjnej formule umów franczyzowych, czy tzw. partnerstwa - wyprze więc z rynku stacji paliw formułę patronacką. Czy podobny scenariusz może jednak czekać stacje własne koncernów?Franczyza jest prawdziwą przyszłością dla tej branży. Jak już mówiłem o wiele szybciej i taniej jest pozyskać franczyzobiorcę ze stacją, która spełniać będzie wszystkie wymogi jakościowe i lokalizacyjne, niż budować taki obiekt samemu lub kupować istniejący i modernizować go. Ta formuła współpracy rozwija się w Polsce bardzo szybko. Oznacza to więc, że jest ona korzystna nie tylko dla franczyzodawców, ale również dla samych stacyjników, zwłaszcza tych niezależnych.
Więcej: Rozmawiał Michał Duszczyk, "Stacja Benzynowa", wrzesień 2005r.Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...