Trudny winiarski biznes
Właściciele sieci Wina 2000 na własnej skórze doświadczyli jak ciężko jest znaleźć właściwego franczyzobiorcę. Miała powstać sieć, tymczasem powstały sklepy własne, w dodatku oferta win została uzupełniona o inne produkty spożywcze.
In this article you will learn
- Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
- Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
- Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
- The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Mimo że kwota inwestycji w sklep Wina 2000 nie jest wysoka, bo wynosi około 50 tys. złotych, to franczyzodawca ma duże problemy ze znalezieniem odpowiednich partnerów. Niewielka suma inwestycji przyciąga osoby, które po prostu chcą zainwestować i traktują tę inwestycję tak samo jakby kupowali obligacje. Z doświadczeń firmy wynika, że w przypadku sklepów z winami pieniądze nie są najważniejsze. Równie ważna jest znajomość branży i wiedza o winach. Brak zaangażowania biorców nie jest jedyną przeszkodą. Duże problemy stwarza też konieczność otrzymania zezwolenia na sprzedaż alkoholu w sklepie.
Prawo nie pomaga
Zgodnie z wymogami formalnymi, aby otworzyć sklep winiarski, trzeba uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu. Nie jest to proste. Zezwolenia są limitowane. Rada Gminy lub Miasta określa liczbę lokali mogących sprzedawać alkohol na danym terenie. Zezwolenia są przyznawane na określony czas. W sytuacji, gdy limit koncesji jest wyczerpany, kolejne będą przydzielane dopiero po wygaśnięciu wcześniejszych pozwoleń. Zdaniem Krzysztofa Majera, prezesa Win 2000, w zależności od wielkości gminy na przyznanie koncesji można czekać nawet rok. Niestety o zezwolenie można się starać dopiero, gdy Sanepid wyda decyzję potwierdzającą spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży.
– Kilka lat temu można było wystąpić o przyznanie koncesji, gdy nie posiadało się jeszcze odebranego lokalu. Teraz inwestowanie pieniędzy w sklep bez gwarancji otrzymania zezwolenia jest ryzykiem, którego zgłaszające się osoby nie chcą ponieść – tłumaczy Krzysztof Majer.Wino to nie wszystko
Aby uatrakcyjnić ofertę sieci, i zredukować ryzyko związane z nieotrzymaniem zezwolenia na sprzedaż wina, właściciele sieci Wina 2000 planują rozszerzyć asortyment o importowane artykuły spożywcze. Mają to być artykuły delikatesowe, wyłącznie marek niedostępnych na polskim rynku. Będą to m.in. herbaty, oliwy z Australii, Włoch czy Hiszpanii, osty balsamiczne, a nawet chleb z mąki z winogron. Według przewidywań Majera z nową ofertą asortymentową sieć ruszy już po wakacjach.
Ze względu na problemy ze znalezieniem franczyzobiorców, właściciele firmy zdecydowali, wbrew wcześniejszym planom, rozwijać sieć własnych sklepów. Do końca roku planują otworzyć kolejnych 10 sklepów. Zgodnie z założeniami firmy do 2010 roku liczba sklepów w całej Polsce ma wynieść 100.
Komentarz
Jeżeli nie sprawdziła się dotychczasowa koncepcja pozyskiwania partnerów, założyciele sieci mogliby przemyśleć zmiany zasad współpracy. Inna polska sieć handlująca alkoholem, Belvedere 3, zrzesza pod jednym szyldem działające już sklepy monopolowe. Przy stosowaniu podobnego modelu odchodzą problemy z otrzymaniem koncesji i brakiem zdecydowania potencjalnych franczyzobiorców, o którym opowiada Krzysztof Majer.
Main conclusions
- Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
- The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
- With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
- Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...