Centra handlowe także w mniejszych miastach
W najbliższych dwóch latach powstanie w Polsce kilkadziesiąt nowoczesnych centrów handlowych. Deweloperzy i fundusze działające na rynku nieruchomości wydadzą na nie ponad miliard euro.
Jak ocenia firma Jones Lang LaSalle, w nowych centrach będzie 1,3 mln mkw. powierzchni handlowej na wynajem. To sporo, bo w obiektach wybudowanych przez 10 lat powstało 3 mln mkw. Większość tej powierzchni jest obecnie w największych miastach, głównie w Warszawie. Silna konkurencja może niedługo doprowadzić do zmiany charakteru niektórych obiektów. Dlatego inwestorzy coraz chętniej wchodzą do mniejszych miast, budząc niekiedy popłoch i protesty lokalnych kupców, choć część z nich zakłada potem swoje sklepy w nowym centrum.
Nowo powstające centra biją na głowę wielkością, standardem ikosztami budowy swych konkurentów z połowy lat 90. Wtedy zagraniczne sieci budowały w blaszanych halach, wokół swych hipermarketów, pierwsze galerie handlowe, kosztujące po 10 mln euro. Dziś hipermarket z kilkoma butikami nie nazywa się już centrum handlowym, a wielcy detaliści stopniowo wycofują się z inwestycji w nieruchomości. Ich rolę przejmują deweloperzy albo wyspecjalizowane międzynarodowe fundusze, które - jak Apollo-Rida czy Meinl European Land - zarówno inwestują w nowe centra, jak i przejmują już działające obiekty.
Koszt nowoczesnego centrum handlowo-rozrywkowego przekracza teraz często 100 mln euro. 200 mln euro będzie kosztować Manufaktura w dawnej fabryce Poznańskiego w Łodzi, która wiosną przyszłego roku przyjmie pierwszych klientów. Koszt warszawskich Złotych Tarasów ma sięgnąć 350 mln euro. Zdaniem firm doradczych i deweloperów, w zależności od ceny gruntu, materiałów i jakości wykończenia, na metr kwadratowy nowoczesnego centrum handlowego można wydać nawet 2 - 2,5 tys. euro.
Więcej: "Rzeczpospolita", 2 listopada 2005r.Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...