Projekt ustawy o kredycie konsumenckim
Będę wiedział, ile pożyczam i ile będę musiał oddać
Rzeczpospolita poinformowała, że banki i inne instytucje udzielające kredytów konsumenckich będą musiały podawać ich oprocentowanie według jednego, zawartego w przepisach wzoru - wynika z projektu ustawy o kredycie konsumenckim. Dzięki temu oferty kredytodawców będą porównywalne i skończą się oszustwa związane z manipulowaniem kosztami pożyczek. Przewidywane w projekcie dokładne określenie danych, jakie powinna zawierać umowa, oraz możliwość wypowiedzenia jej bez podawania przyczyn przez trzy dni od zawarcia oznaczają - zdaniem specjalistów - dodatkowe gwarancje dla klienta i lepszą ochronę praw konsumenta.
Projekt ustawy o kredycie konsumenckim, nad którym obecnie pracuje sejmowa komisja prawa europejskiego, zawiera przepisy regulujące zasady i tryb zawierania umów o kredyt konsumencki, zasady ochrony konsumenta, który zawarł umowę o taki kredyt oraz obowiązki przedsiębiorcy, który udzielił takiego kredytu. Powodem wprowadzenia takich przepisów jest dyrektywa Unii Europejskiej. Wszystko wskazuje na to, że ustawa zostanie uchwalona w najbliższym czasie.
Lepsza ochrona praw konsumenta oraz przejrzystość i porównywalność ofert instytucji udzielających kredyty konsumenckie to dwa najistotniejsze elementy uregulowane w projekcie tej ustawy. Ochronę praw konsumenta mają zapewnić m.in. przepisy precyzujące jak ma wyglądać umowa o kredyt, co ma zawierać. Przepisy precyzują też, które umowy należą do kategorii umów o kredyt konsumencki. W odróżnieniu od prawa UE, ustawa reguluje również działalność instytucji funkcjonujących w systemie argentyńskim (tworzenie przez klientów grup, które wpłacają ustalone składki i wzajemnie się z tych składek finansują).
Ważnym elementem ustawy jest także zawarty w niej wzór na wyliczenie rzeczywistej rocznej stopy procentowej kredytu. Będzie on obowiązywał wszystkich kredytodawców. Dzięki temu klientom łatwo będzie porównać oferty. Ustawa reguluje też kwestię wcześniejszej spłaty kredytu i wszelkich związanych z tym konsekwencji finansowych, wprowadza również możliwość odstąpienia od zawartej wcześniej umowy (w ciągu trzech dni od jej zawarcia).
- Liczymy, że nowe prawo wyeliminuje sytuacje, kiedy to jedna z firm zajmująca się udzielaniem kredytów reklamowała oprocentowanie kredytu w wysokości 8 proc. w skali roku, a w rzeczywistości wynosiło ono 150 proc. - twierdzą specjaliści. Do dziś można zetknąć się z ofertami np. banków, które reklamując swoje okazjonalne kredyty, podają oprocentowanie o połowę niższe od realnego.
- Uważam, że projekt ustawy jest odpowiedni. Zawarliśmy w tych przepisach pewien kompromis, ale jest on rozsądny - powiedział dziennikowi prezes Związku Banków Polskich Andrzej Topiński. - To, co najważniejsze dla konsumenta, a więc możliwość rzetelnego porównania ofert znajdujących się na rynku, zostało we właściwy sposób zagwarantowane.
Proponowany projekt ustawy jest dobry dla konsumenta i jest w pełni zgodny ze stanowiskiem Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji – powiedział Artura Socika, reprezentującego tę instytucję. - Projekt ustawy obejmuje wiele rozwiązań chroniących prawa konsumenta, decydującego się na podpisanie umowy o kredyt konsumencki. Postanowienia w nim zawarte regulują kompleksowo pojęcie takiego kredytu na rynku detalicznym, obejmując swoim zakresem instytucję kredytu nie tylko w rozumieniu przepisów prawa bankowego, ale również pozostałe formy kredytu.
Więcej: Aleksandra Myczkowska, Rzeczpospolita, 26 kwietnia 2001, s. B1
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej