Jak oszczędzają Polacy?
Najwięcej oszczędzają Polacy na południu i wschodzie kraju. Ale absolutnym liderem jest województwo mazowieckie. Mniej oszczędzają mieszkańcy północno-zachodniej Polski. - To nie tylko kwestia dochodów, ale różnic kulturowych - tłumaczą socjologowie.
Tylko 4 proc. Polaków mogłoby pozwolić sobie na roczny bezpłatny urlop bez ryzyka wpadnięcia w tarapaty finansowe, dwa-trzy miesiące przetrwałoby 12 proc. spośród nas. Większość Polaków nie ma bowiem żadnych oszczędności.
Do takich wniosków doszła firma badawcza Acxiom, która dwukrotnie - w czerwcu i w październiku - sprawdziła nasze skłonności do oszczędzania. Za każdym razem zebrała prawie 24 tys. ankiet.
Okazuje się, że skłonność do odkładania pieniędzy rośnie z wiekiem. Statystyczny oszczędzający ma 30-50 lat, średnie lub wyższe wykształcenie, rodzinę i ponadprzeciętne dochody. Ma też dom lub mieszkanie i co najmniej jeden samochód. Na podstawowe artykuły wydaje tygodniowo od 150 do 250 zł. Prawie 40 proc. ciułaczy ma w domu własny komputer.
Gdzie mieszka statystyczny?
Z badań wynika, że najwięcej oszczędzających mieszka w województwie mazowieckim, ale nieźle na tym tle wypada też południowa i wschodnia Polska. Na dalszych pozycjach są mieszkańcy województw małopolskiego, podkarpackiego, lubelskiego i podlaskiego. 60 proc. ankietowanych przez Acxiom twierdzi, że nie ma żadnych oszczędności.
Z badań wynika też, że o ile 40 proc. osób deklaruje, że ma jakieś zaskórniaki, o tyle ledwie jedna trzecia z nich (12 proc.) korzysta z instrumentów finansowych związanych z oszczędzaniem - zakłada lokaty terminowe, kupuje akcje, obligacje czy jednostki funduszy inwestycyjnych.
Prawdziwa waluta
Polacy na tzw. ścianie wschodniej (zwłaszcza w Lubelskiem i Podkarpackiem) wolą odkładać w dolarach, nawet gdy ta waluta traci! Zdaniem rzecznika Pekao SA wiąże się to z tym, że sporo mieszkańców z tej części Polski wyjeżdża do pracy w USA. Z kolei Zachód woli złotówki, a na terenach graniczących z Niemcami rośnie wartość depozytów w euro.
Więcej: Maria Bielicka "Gazeta Wyborcza", 17 listopada 2005r.
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...