Firmy obawiają się o swoją przyszłość
Tylko co druga polska firma zamierza inwestować w 2006 r., a co trzecia chce zatrudnić nowych pracowników.
Z sondażu Krajowej Izby Gospodarczej (KIG) przeprowadzonego wśród 2,2 tys. przedsiębiorców wynika, że niemal połowa badanych firm nie wierzy, że w przyszłym roku poprawią się warunki dla ich działalności, a 16 proc. przedsiębiorców wręcz spodziewa się ich pogorszenia.
Najbardziej niepokoją informacje o powszechnej niechęci do zwiększania inwestycji. W 2006 r. zamierza je rozwinąć tylko 48 proc. przedsiębiorców. Rok wcześniej zapowiadało taki krok więcej firm (54 proc.). 44 proc. przedsiębiorców twierdzi, że w przyszłym roku wielkość ich inwestycji nie zmieni się, natomiast 8 proc. przewiduje spadek.
Nie lepiej wyglądają sprawy związane z zatrudnieniem. Przyjmować nowych pracowników w przyszłym roku zamierza tylko co trzecia firma. 9 proc. przewiduje zwolnienia, a reszta nie planuje zmian. W mijającym roku nowe miejsca pracy utworzyło jedynie 32 proc. firm. Zwalniało 15,5 proc.
Oczekiwania a realia
Pogorszyły się też oczekiwania eksporterów. W 2006 r. zwiększenie zagranicznej sprzedaży planuje 44 proc. respondentów. Spadku spodziewa się 6 proc. firm. Jednak ten brak entuzjazmu nie jest bezpodstawny. W 2005 r. eksport zwiększyło 32 proc. firm (w porównaniu z 2004 r.), ale wzrostu oczekiwało aż 45 proc. przedsiębiorców. Oznacza to, że wielu się przeliczyło. W mijającym roku eksport zmalał u 12 proc. badanych (spodziewało się tego jedynie 3 proc. firm).
Lepiej wyglądają nastroje dotyczące sprzedaży w kraju. Wzrostu w 2006 r. oczekuje prawie 60 proc. firm (w tym roku sprawdziło się to w przypadku 46 proc.). Wzrostu obrotów całkowitych spodziewa się aż 64 proc. przedsiębiorców. 40 proc. firm liczy też na poprawę warunków biznesowych. Nie będzie to łatwe, gdyż w 2005 r. zauważyło taką poprawę tylko 14,5 proc. respondentów.
Więcej: Jarosław Królak "Puls Biznesu", 23 listopada 2005r.Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...

Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...

Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.

Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...