Ujawnienie po włosku

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Prawo to po raz pierwszy określa czym jest franchising, master franchising i corner franchising. Definiuje też podstawowe pojęcia funkcjonujące w umowach franczyzowych, takie jak: know-how, opłata wstępna, opłaty bieżące oraz przedmiot franczyzy.

Veni, Vedi....

Podobnie jak we Francji włoski franczyzodawca musi przekazać potencjalnemu biorcy wiele informacji o swojej firmie.

Minimum 30 dni przed podpisaniem umowy franczyzowej, dawca licencji musi przedstawić biorcy kompletną umowę ze wszystkimi załącznikami, oczywiście z wyjątkiem tych, które zawierają tajemnice handlowe. Jednakże pewne dane muszą być w niej zawarte. Są to:

  • dane firmy, czyli nazwa i siedziba, oraz na żądanie biorcy bilans za ostatnie trzy lata lub od daty powstania firmy, jeżeli ten okres był krótszy,
  • detale znaków towarowych używanych w systemie zawierające informacje o ich rejestracji lub zgłoszeniu do rejestracji, lub informację o udzieleniu licencji na ich używanie osobie trzeciej, z którą biorca będzie podpisywał umowę np. master franczyzobiorca,
  • podsumowanie cech charakteryzujących przedmiot franczyzy,
  • lista obecnie działających franczyzobiorców oraz punktów własnych,
  • dane dotyczące liczby franczyzobiorców, z podaniem ich siedzib, w ciągu ostatnich trzech lat,
  • informacja – w zgodności z prawem do prywatności - z ostatnich trzech lat o procesach lub postępowaniach arbitrażowych, w których stroną pozwaną jest franczyzodawca, niezależnie czy sprawę założył franczyzobiorca, strona trzecia czy organ publiczny.

 

... Vici

Bardzo istotnym wydaje się wymóg, aby przed stworzeniem sieci franczyzowej, ewentualny franczyzodawca najpierw sam przetestował swój pomysł na biznes. Jednakże w obecnej ustawie zrezygnowano z projektów określenia minimalnego czasu trwania tego „eksperymentu” oraz ilości punktów. Trudno byłoby bowiem ustalić uniwersalny model dla całej branży ze względu na bardzo dużą różnorodność systemów franczyzowych.

Gdy biorca zdecyduje się już na konkretną markę, musi zawrzeć z dawcą umowę franczyzową w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Jeśli taka umowa zostanie podpisana na czas określony, musi gwarantować biorcy odpowiedni czas na amortyzację poniesionych inwestycji. Jednocześnie ustawodawca zastrzegł, że nie może to być mniej niż trzy lata, oczywiście przy założeniu, że nie zostanie rozwiązana przez jej niedotrzymanie przez jedną ze stron.

Umowa taka musi określać:

  • wysokość inwestycji oraz opłaty wstępnej, które franczyzobiorca poniesie rozpoczynając działalność,
  • sposób naliczania i wnoszenia opłat bieżących z uwzględnieniem ewentualnej stawki minimalnej,
  • ewentualny obszar wyłączności terytorialnej, zarówno w stosunku do innych franczyzobiorców, jak też własnych kanałów dystrybucji franczyzodawcy,
  • specyfikację dostarczanego know-how,
  • uwzględnianie ewentualnych zmian w know-how ze strony franczyzobiorcy,
  • informacje nt. pomocy ze strony franczyzobiorcy w zakresie pomocy technicznej i handlowej, przy uruchamianiu punktu oraz dotyczące szkoleń,
  • zasady przedłużania, rozwiązania i cesji umowy franczyzowej. Ustawodawca tym samym nie określił ścisłych reguł co do zawartości umowy, pozostawiając np. decyzję o określeniu wyłączności terytorialnej w gestii stron.

Ustawa przewiduje również możliwość anulowania umowy jeżeli jedna ze stron podała nieprawdziwe dane. Odwołuje się w tym do Kodeksu Cywilnego oraz stanowi, że strona pokrzywdzona może żądać odszkodowania.

Anna Grzegorzewska, PROFIT system

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €