Inwestują w firmę i w siebie
Polski przedsiębiorca zakłada biznes po trzydziestce, kupuje wódkę oraz wino i wygrzewa się w saunie.
Firma Acxiom Polska sprawdziła w kim drzemie największa przedsiębiorczość. Z przygotowanej przez firmę badawczą analizy profili osób prowadzących własną firmę wynika, że własny biznes najczęściej otwierają osoby będące już po 30-tce. Co więcej, wraz z wiekiem (aż do 59 lat) odsetek przedsiębiorców rośnie. Łącznie w przedziale wiekowym od 30 do 59 lat znajduje się ponad 74% właścicieli prywatnych firm.
Mężczyźni – trochę bardziej przedsiębiorczy
Na przejście „na swoje” częściej decydują się mężczyźni (57%), osoby z wykształceniem średnim i wyższym (89%), zamieszkali w miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy (44%). Warto jednocześnie zauważyć, że spora liczba właścicieli prywatnych biznesów (prawie jedna trzecia) zamieszkuje w miejscowościach, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. osób. W przeważającej większości prowadzone interesy to niewielkie, kilkuosobowe przedsięwzięcia. 64% badanych właścicieli firm zadeklarowało jednoosobową działalność, a 26% z nich zatrudnia nie więcej niż 5 pracowników.
Przywileje biznesmena
Nie dziwi fakt, że biznesmenom powodzi się lepiej niż przeciętnemu Polakowi – dochód netto gospodarstwa domowego jednej trzeciej z nich jest wyższy niż 3 tys. zł. Dużo częściej i do bardziej egzotycznych miejsc podróżują – tylko 19% z nich spędza urlop w domu. Zwykle korzystają z prywatnej opieki medycznej, choć większość z nich, bo aż 67% stara się to robić sporadycznie. A na tygodniowe wydatki na zakupy, 46% badanych przedsiębiorców przeznacza więcej niż 200 zł. Zakupy robią w sklepach, które przede wszystkim znajdują się blisko ich miejsca zamieszkania, oferują szeroki asortyment i są otwarte w dogodnych godzinach.
Odrobina przyjemności...
Polscy przedsiębiorcy chętnie wypróbowują różne nowinki pojawiające się na sklepowych półkach, a jeśli chodzi o alkohole – kupują ochoczo niemalże wszystkie gatunki, choć najczęściej jest to wódka (Bols, Finlandia, Smirnoff) oraz wino. Niemal wszyscy (85%) korzystają z internetu – najczęściej w domu (poprzez stałe łącze) oraz w siedzibie firmy. Używają sieci przede wszystkim do celów związanych z wykonywaną pracą (55%), obsługą poczty e-mail (52%), przeglądaniem aktualnych wiadomości (50%) oraz edukacji (45%).
Interesują się sportem i dbają o piękny wygląd – jedna czwarta odwiedza gabinety kosmetyczne i solaria, a ponad 14% przedsiębiorców ćwiczy w salonach fitness lub na siłowniach oraz wygrzewa się w saunach.
Dane pochodzą z najnowszej fali Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska.
Brands from the same sector
Franchise name
Sports articles
Franchise name
Partnership
Franchise name
Master licenses
Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...