Zakupy zaczynają się po trzydziestce
Konsumenci w wieku 30-49 lat uważani są za najbardziej atrakcyjnych klientów, posiadających najgrubsze portfele i skłonnych do ich opróżniania. Firma badawcza Acxiom Polska sprawdziła, jakimi konsumentami są osoby w tym wieku, gdzie kupują i na co wydają pieniądze.
Co czwarta osoba w wieku 30-39 lat oraz 23 proc. osób w wieku 40-49 lat zarabia powyżej 2,2 tys. zł miesięcznie. W tych grupach wiekowych znajdziemy też największy odsetek osób zajmujących stanowiska kierownicze i dyrektorskie czy też prowadzących własne biznesy (odpowiednio 11% i 9% w poszczególnych grupach wiekowych). Nic dziwnego, że przedstawiciele sektora handlu i usług uważają osoby po trzydziestce za najbardziej atrakcyjnych klientów.
Najwięcej na tygodniowe zakupy wydają konsumenci w wieku 40-49 lat – 12% z nich przeznacza na ten cel więcej niż 250 zł. Trzydziestolatkowie natomiast płacą wyższe rachunki za telefon komórkowy – opłaty 16% z nich przekraczają kwotę 100 zł. Obie grupy chętnie robią zakupy drogą wysyłkową: w ten sposób 45% z nich wydało co najmniej 200 zł.
Osoby po trzydziestce dbają o swój czas wolny i rozrywkę. Lubią spędzać czas aktywnie (35% deklaruje zainteresowanie sportem, 32% wychodzi do pubów i dyskotek) oraz pożytecznie (40% woli komputer i Internet, 17% przeznacza wolny czas na samokształcenie lub naukę języków obcych). Po czterdziestce stajemy się większymi domatorami i większość zainteresowań skupiamy na zajęciach związanych z domem czy czytaniem książek.
Firma przygotowała kilka przykładowych charakterystyk grup konsumentów w wyżej opisywanych kategoriach wiekowych:
Profesjonaliści z potencjałem
Wykształceni, zajmujący atrakcyjne pozycje zawodowe, o stabilnej sytuacji finansowej, zamieszkali w dużych aglomeracjach miejskich.
Będąc u szczytu kariery zawodowej, korzystają z owoców swojego sukcesu. W ich pierwszym własnym domu czy mieszkaniu najczęściej biega już małe dziecko. Co rano podjeżdżają Fordem Focusem, Renaultem Megane czy Toyotą Corollą pod eleganckie biurowce, gdzie na stanowiskach specjalistycznych i kierowniczych, lub też rozkręcając swój biznes, skrzętnie pracują na wzrost swojego statusu. Lubią produkty z wyższej półki, szczególnie jeśli dodatkowo ułatwiają im życie. Zmywarki, komputery i wyższej klasy sprzęt RTV i AGD jest więc jak najbardziej na miejscu.
Sporo rozmawiają przez telefon komórkowy – miesięczne rachunki 40% z nich wynoszą więcej niż 100 zł – preferując stały abonament od ofert pre-paid. Choć dzieci ograniczają nieco ich swobodę, bardzo rzadko spędzają urlop w domu. Połowa z nich wybiera polskie morze, Mazury lub góry, a jedna czwarta – spokojne, europejskie kurorty turystyczne. Poszukiwacze przygód, których w tej grupie jest całkiem sporo (8%), podróżują do egzotycznych miejsc na odległych kontynentach.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 2,4%
Pierwsze dziecko już jest, pierwsze mieszkanie – niekoniecznie. Średnie miasto – średnie perspektywy. W przeważającej części małżeństwa lub osoby z małym dzieckiem (72%), o dochodach nieco powyżej średniej. Co czwarta osoba wykonuje zawód pracownika biurowego. Znaczna część przerwała pracę, aby poświęcić czas wychowaniu dzieci. Zarobki nie pozwalają im na oszczędzanie, a ponad 50% wciąż boryka się z brakiem własnego mieszkania. Jeśli już jednak szukają własnego M, starają się wybierać małe lokale (do 50 m2) w nowych budynkach. Deklarują chęć zakupu samochodu rodzinnego. Preferują zakupy w dużych sklepach, w których mogą kupić wszystko na raz i skorzystać z promocji. Wiek nadal wyznacza ich zainteresowania, ale te powoli przesuwają się w stronę zajęć bardziej statecznych, takich jak czytanie książek i zajęcia domowe (poza rozrywką i muzyką).
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 1,3% Aspirująca klasa średnia
Małżeństwa z większych miast, które wypłynęły już na głębsze wody i nie pozostają daleko w tyle za finiszującą czołówką. Dobrze wykształceni, z dochodami zdecydowanie powyżej średniej krajowej, zwiększają stale swój potencjał zakupowy. Dobra posada w biurze lub na stanowisku specjalistycznym zapewnia stabilne i całkiem niezłe dochody. Ponad połowa zarobiła już na własne M, a trzy czwarte na swój samochód. Stać ich na różne małe ekstrawagancje – lepsze auto, ekskluzywną wycieczkę, kamerę czy inny technologiczny gadżet. Nie oszczędzają zbytnio, robiąc zakupy w hiper- i supermarketach (jedna trzecia wydaje tygodniowo więcej niż 200 zł), a dobrych okazji wolą za to poszukać na aukcjach internetowych czy wyprzedażach. Chętnie korzystają z telefonów komórkowych zarówno w systemie abonamentowym, jak i na kartę.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 3,2% Sól tej ziemi
Rodziny z dziećmi, o dochodach poniżej średniej. Tradycyjne upodobania i produkty ze średniej półki. 30 i 40-latkowie, wykonujący przede wszystkim prace biurowe i fizyczne. Wykształcenie średnie. Dochody nieco poniżej średniej krajowej. Konserwatywni w wyborach zakupowych, cenią praktyczność i niskie ceny. Mało związani z marką produktu. Korzystają tylko z podstawowych produktów finansowych (konto osobiste, karta kredytowa). Chętnie korzystają z pożyczek gotówkowych i debetów. Blisko 30% z nich mieszka w mieszkaniach komunalnych. Mało entuzjastyczni jeśli chodzi o nowe technologie. Jeśli kupują komputer, to dla dorastającego dziecka.
Udział procentowy w całości gospodarstw domowych: 3,4% Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska.
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Żabka
Sklepy typu convenience

4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego

New York Pizza Department
Pizzerie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...