Mol uderza w konkury do PKN
Następuje dalsza konsolidacja branży paliwowej Europy Środkowej
Dziennik Prawo i Gospodarka podał, że współpraca MOL Rt. z PKN Orlen S.A. dałoby efekty synergii i skali – uważa prezes węgierskiego koncernu. – To niewielkie spółki, ale połączone byłby firmą średniej wielkości w skali światowej – powiedział Zsolt Hernandi w wywiadzie dla agencji PAP. – Aby dobrze funkcjonować w perspektywie, trzeba dążyć do konsolidacji. Mamy już pewne osiągnięcie w tej dziedzinie.
MOL ma 36,2 proc. słowackiego koncernu Slovnaft i na podstawie opcji prywatyzacyjnej w ciągu półtora roku osiągnie udział większościowy. To pierwsza tak znacząca konsolidacja w tym regionie i pierwsza zagraniczna inwestycja kapitałowa kraju z tego regionu. MOL ma zamiar reagować na każdą ofertę. Uważa, że alians PKN-MOL dałby lepszy efekt synergii, niż PKN-OMV, dlatego nie dąży do objęcia akcji austriackiego koncernu. – Wzrost austriackiego rynku paliwowego jest mniejszy niż polskiego i węgierskiego czy też słowackiego. Zresztą struktura własnościowa OMV jest taka, że nawet gdyby MOL zakupiła 10 proc. jego udziałów, to i tak nie miałby wpływu na podejmowane decyzje.
Budowanie pozycji przez udziały mniejszościowe nie da korzystnych efektów – uważa Hernandi. – Gdyby MOL i PKN wykupiły po 10 proc. udziałów nawzajem , to byłoby to wyrzucanie pieniędzy. Uważa natomiast za możliwe strategiczne partnerstwo pomiędzy MOL i PKN bez wymiany kapitałowej. – Firmy pracowałyby oddzielnie, jednak utrzymywany byłby bardzo ścisły kontakt.
Mógłby też nastąpić podział rynku w niektórych segmentach, by wspólnie osiągnąć cele strategiczne. Za 5-10 lat w Europie Środkowej będzie znacznie mniej samodzielnych firm w sektorze paliwowym. Napłynie coraz więcej obcego kapitału. Jednak dopiero skonsolidowany przemysł paliwowy regionu mógłby zainteresować poważnego inwestora branżowego.
Więcej: Prawo i Gospodarka, 4 maja 2001, s. 6
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej