Sprzedaż uporządkowana
O merchandisingu, czyli sposobach wpływania na zachowanie klienta i wsparciu sprzedaży poprzez układ sklepu i sposobów prezentacji towarów mówi Piotr Haman, prezes zarządu firmy Merchandiser.
O ile merchandising zwiększa sprzedaż w sklepie?
Wszystko zależy od stanu wyjściowego. Jeśli w sklepie nie ma w ogóle merchandisingu, panuje bałagan, to rozplanowanie towaru na półkach pozwala podwoić sprzedaż. Jeśli tylko coś poprawiamy, można mówić o kilku procentach wzrostu.
Ile razy w ciągu roku powinno zmieniać się układ na półce?
Są dwie szkoły. Według pierwszej trzeba jak najbardziej konserwatywnie podchodzić do układu sklepu i nie wprowadzać zmian zbyt często - to jest szkoła, której jestem zwolennikiem. Klienta denerwują zmiany. Dlatego lepiej jest zbudować jedną dobrą ekspozycję, a potem tylko delikatnie ją modyfikować. Druga szkoła promuje częste przebudowy układu sklepu, bo to zmusza klienta do wędrówki i spojrzenia na inne regały niż te, w kierunku których zwykle się kieruje.
Jak pan ocenia merchandising w polskich sklepach?
Znam zaledwie kilka sklepów, w których układ półek i merchandising jest
prawidłowo zaplanowany. W wielu natomiast pojawiają się błędy w opisach
produktów. Klient szukający konkretnego artykułu może mieć problem z jego odnalezieniem.
Czy przy tworzeniu układu sklepu potrzebna jest pomoc specjalistów?
Dobry kierownik stoiska powinien sobie poradzić z ekspozycją produktów i zwykle wie, które artykuły powinny leżeć na dolnej, a które na górnej półce. Warto czasem zatrudnić specjalistę, żeby skorygował ewentualne błędy. Osoba zzewnątrz zobaczy detale, których osoba pracująca w sklepie może już nie zauważać.
rozmawiała (aw)
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Żabka
Sklepy typu convenience
Nest Bank
Placówki bankowe
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


