Przejęci Wal-Martem?
Spekulacje na temat wejścia do Polski firmy Wal-Mart nie mają końca. Rozpowszechnianiu pogłosek sprzyjają zmiany na polskim rynku sieci detalicznych.
W ostatnich miesiącach kilka sieci sklepów wielkopowierzchniowych zmieniło lub ogłosiło, że wkrótce zmieni właściciela. W lipcu pod młotek poszły sieci należące do francuskiej grupy Casino. Hipermarkety Geant kupił Real, sklepy Leader Price - Tesco. Przejęte placówki zmienią szyldy na przełomie 2006/2007 r. Z kolei na początku listopada o wycofaniu swoich inwestycji z Polski i sprzedaży działających sklepów sieci Albert poinformowała firma Ahold. Również sieć sklepów osiedlowych Żabka zapowiedziała sprzedaż części swoich udziałów.
Roszadom w branży towarzyszą pogłoski na temat wejścia do Polski największej na świecie sieci handlowej Wal-Mart, która nie potwierdza, ale i nie zaprzecza podawanym informacjom. Zmiany w strukturze stabilnego dotąd rynku, jak i wiadomość o rzekomo planowanej ekspansji sieci Wal-Mart stały się źródłem wielu hipotez na temat przyszłości handlu detalicznego w Polsce.
Dyskusje toczą się podczas spotkań branży oraz w mediach. W czerwcu informację o planowanych inwestycjach giganta w Europie Środkowo-Wschodniej podał Financial Times. Dziennik powołał się na rozmowę z dyrektorem wykonawczym spółki Wal-Mart, który zapowiedział, że sieć chce otworzyć sklepy w Polsce, na Węgrzech oraz w Rosji.
Z kolei w jednym z ogólnopolskich dzienników podano (powołując się na anonimowe źródła), że spółka Metro AG (właściciel sieci Real) obiecało koncernowi Wal-Mart odsprzedać przejętą niedawno sieć Geant w zamian za 85 sklepów w Niemczech (Wal-Mart sprzedał je grupie Metro AG w lipcu br).
Portal Money.pl przedstawia jeszcze inny scenariusz, w którym Wal-Mart może przejąć sklepy sieci Geant, Real oraz Albert, a tym samym zarządzać 63 hipermarketami i 178 supermarketami. Kolejne pogłoski medialne dotyczą przejęcia sieci Żabka przez amerykańskiego potentata.
- To plotka – zapewnia Konrad Napierała z sieci Żabka. – Owszem, podpisaliśmy list intencyjny z inwestorem zainteresowanym kupnem części akcji, ale nie jest nim Wal-Mart – wyjaśnia.
Czy pogłoski na temat wejścia do Polski sieci Wal-Mart i plotki dotyczące sieci, które przejmie amerykański gigant się potwierdzą – na razie nie wiadomo. Żadna z zainteresowanych firm nie chce komentować informacji na temat ewentualnych przejęć. Sceptycznie podchodzą do nich również specjaliści z branży. Ich zdaniem, redukcja liczby graczy jest oczywistym i naturalnym procesem rozwoju handlu.
– Podobnie jak na innych rynkach regionalnych czy narodowych, światowe koncerny funkcjonują na zasadzie „każdy może kupić każdego”. Decyzje o tym, kto przejmie czyją własność zapadają po wnikliwej analizie rynku i na pewno nie na publicznym forum. To zawsze są spekulacje. Upublicznianie szczegółów przejęcia przed jego sfinalizowaniem może mieć negatywny wpływ na całą operację – tłumaczy Maria Andrzej Faliński, sekretarz generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – O planach sieci Wal-Mart wobec rynku polskiego mówi się dużo od kilku lat. Myślę jednak, że na ich realizację jeszcze poczekamy. Biorąc pod uwagę opublikowaną przez Wal-Mart informację o redukcji budżetu przeznaczonego na inwestycje, strategiczne operacje, do których zalicza się wejście na nowy rynek stoją pod znakiem zapytania. (aw)
ZOBACZ W KATALOGU

Al. Capone

Auchan

Booksale.pl

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Chorten

Czas na Herbatę

Delikatesy Centrum

Dr Konopny

Duży Ben Market Alkoholowy

Husse

Intermarché (Grupa Muszkieterów)

Leonidas

Odido

Oskroba

Pierrot Woda Źródlana

Polska Sieć Handlowa Lewiatan

SO FLY The Vape Shop

Stokrotka

Unikat Woda i Napoje

Wesoła Pani

Żabka
Sklepy typu convenience
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej