Kim są polscy inwestorzy
Oszczędzanie na czarną godzinę przestało być modne. Jak wynika z raportu Axciom Polska, najważniejsze, aby wykorzystać w pełni gromadzone środki i je pomnażać.
Najbardziej zapobiegliwi Polacy zarabiają inwestując w akcje oraz jednostki funduszy inwestycyjnych, uznawane wciąż za bardziej wyrafinowane instrumenty finansowe. Acxiom Polska, na podstawie informacji, przybliżył profil polskiego inwestora.
O zarabianiu poprzez narzędzia inwestycyjne myślą zwykle konsumenci bardziej dojrzali, którzy zaspokoili już swoje podstawowe potrzeby konsumpcyjne - mają już własne M, samochód i dobry sprzęt rtv/agd. Nie dziwi więc fakt, że wśród posiadaczy jednostek funduszy inwestycyjnych, co trzecia osoba jest w wieku 40-49, natomiast co czwarty posiadacz akcji ma 50-59 lat. Inwestują zwykle osoby lepiej wykształcone - blisko 40 proc. nabywców jednostek funduszy i 30 proc. nabywców akcji legitymuje się wykształceniem wyższym.
Pomnażanie kapitału to domena ludzi, którzy mogą pochwalić się ustabilizowaną i atrakcyjną pozycją zawodową. Ponad 67 proc. posiadaczy jednostek funduszy inwestycyjnych piastuje wyższe stanowiska w firmach, a 10 proc. inwestorów prowadzi własny biznes. Co się z tym wiąże, nie mogą narzekać na swoją sytuacje finansową: ponad 40 proc. inwestujących w fundusze i akcje zarabia między 2,2 tys. zł a 4 tys. zł, a dochody co szóstego inwestora przekraczają 4 tys. zł.
Posiadacze akcji i jednostek funduszy są lepiej uposażeni i stać ich na odrobinę szaleństwa: ponad 75 proc. z nich posiada własny dom lub mieszkanie, a jedynie niecałe 10 proc. wynajmuje lokum lub mieszka u rodziny, co drugi ma komputer, co trzeci aparat cyfrowy, a co czwarty kino domowe. Wakacji nigdy nie spędzają w domu, wyjeżdżają najczęściej do krajów europejskich, a czasem także poza Stary Kontynent.
Nie jest zaskoczeniem, że inwestujący w akcje i jednostki lubią nowe technologie oraz chętnie korzystają z różnych produktów finansowych, dzięki którym mogą zarobić lub zaoszczędzić. Co trzeci posiadacz jednostek funduszy inwestycyjnych jest użytkownikiem bankowości internetowej, a co czwarty obracający akcjami korzysta z konta internetowego. Połowa z nich posiada także karty kredytowe.
Inwestujący cechują się dużą aktywnością także w czasie wolnym - zamiast ślęczeć przed telewizorem (na oglądanie telewizji przeznaczają nie więcej niż godzinę dziennie), wolą uprawiać sport lub przejrzeć gazety, szczególnie te o tematyce finansowej.
(aw)
ZOBACZ W KATALOGU

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Bank Pekao S.A.

DG - Inwest Leasing & Kredyt

Dom Ubezpieczeniowy Spectrum

ERGO Hestia

Extrakantor.pl

Generali

Helpeo

KASA Unii Lubelskiej

mFinanse

Millennium Bank

Monetia

Nest Bank

PKO Bank Polski S.A.

Quark Kantory Bitcoin

RCU Ubezpieczenia

Santander

Santander Consumer Bank

VeloBank

Viviamo Ubezpieczamy
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej