Zielona Budka naprawia finanse
Zielona Budka spłaca zobowiązania i będzie powiększać sieć sprzedaży
Puls Biznesu pisze, że Zarząd Zielonej Budki w ciągu niespełna miesiąca wydał 10 mln USD (40 mln zł), które wniósł Enterprise Investors kupując jej akcje. Te środki pozwoliły podreperować trudną sytuację finansową firmy. Włodzimierz Słowikowski, nowy prezes, liczy na minimum 15 -proc. wzrost sprzedaży w tym roku. W ciągu dwóch lat sieć sprzedaży firmy ma się powiększyć o 2 tys. nowych miejsc.
Najdalej za cztery lata Enterprise Investors, największy działający w Polsce fundusz venture capital, sprzeda swoje udziały w Zielonej Budce, jednej z najbardziej liczących się firm produkujących lody. Nie jest też wykluczone, że spółkę i należącą do niej znaczną część rynku przejmie jedna z dwóch największych krajowych firm z sektora: Algida (koncern Unilever) lub Schoeller (grupa Südzucker, potentat w branży cukrowej) – spekuluje Puls Biznesu.
Bez obciążeń
Na czerwiec zaplanowano podwyższenie kapitału Zielonej Budki. Ponieważ razem z udziałem w tej spółce Enterprise Investors kupuje należące do niej grunty, z objęciem akcji fundusz musi zaczekać na zgodę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. W kwietniu EI deklarował, że w tym roku zainwestuje w spółkę około 10 mln USD (40 mln zł). Większość tej kwoty spółka już otrzymała i - co więcej - zdążyła wydać na spłatę obciążeń finansowych. Wysoki koszt budowy nowej fabryki w Mieleckiej SSE, kiepskie wyniki ubiegłorocznej sprzedaży i wydatki reklamowe doprowadziły do poważnych problemów finansowych. Uzgodnienie warunków przejęcia firmy od Zbigniewa Grycana zajęło funduszowi zaledwie sześć tygodni. Ten pośpiech może świadczyć o pilnych potrzebach finansowych Zielonej Budki. Jeszcze w tym roku EI zamierza przejąć nad nią kontrolę – pisze Puls Biznesu.
Już z własnych środków spółka zamierza finansować uruchamianie nowych punktów sprzedaży gastronomicznej. Najdalej w 2004 r. ma ich być już 4 tys., czyli dwa razy więcej niż obecnie.
- Fabryka w Mielcu wykorzystuje tylko połowę swoich możliwości. Żeby poprawić wynik, trzeba zmienić strukturę sprzedaży. Chciałbym przede wszystkim zniwelować wpływ sezonowości na sprzedaż. Na razie 80 proc. sprzedaży generujemy w czterech letnich miesiącach. Wbrew pozorom przez cały rok sprzedają się lody kuwetowe (gałkowe) - mówi dla Pulsu Biznesu Włodzimierz Słowikowski, prezes Zielonej Budki.
Liczy też, że w tym roku uda się zwiększyć sprzedaż o 15-20 proc.
- Zaczniemy wymianę najstarszych zamrażarek. Zamierzam też uporządkować działanie sieci dystrybucji. To obecnie najważniejsza sprawa - dodaje szef Zielonej Budki.
Kto z kim
Włodzimierz Słowikowski uważa, że tegoroczne wyniki sprzedaży wskażą nowy rozkład sił na rynku. Jego zdaniem, jest na nim miejsce najwyżej dla czterech producentów. Enterprise Investors zwykle nie inwestuje więcej niż w jedną firmę z branży. Nie jest jednak wykluczone, że będzie chciał połączyć Zieloną Budkę z innym krajowym producentem. Taką możliwość sugerował Ryszard Wojtkowski, odpowiedzialny w funduszu za inwestycję w ZB. W rozmowach osób z branży na temat konsolidacji rynku pojawia się zwykle nazwa Koral. Firma z południa Polski przez ostatnie lata dużo zainwestowała w promocję marki i zwiększenie sprzedaży.
- Koral oferuje tańsze produkty i mógłby uzupełniać ofertę Zielonej Budki - mówi Włodzimierz Słowikowski.
Więcej: Katarzyna Kozińska, Puls Biznesu, 30 maja 2001
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej