Lokal w centrum
O najemcach w centrach handlowych mówi Grzegorz Latała z Mayland Real Estate.
Z jakimi najemcami najchętniej współpracują operatorzy centrów handlowych?
Standardowy okres najmu jest długi. Zwykle wynosi 5 lub 10 lat. Z tego powodu chętniej nawiązuje się współpracę z właścicielami sklepów popularnych marek. Taki najemca jest bardziej wiarygodny, choćby dlatego, że sprawdzony koncept redukuje ryzyko niewypłacalności i utraty najemcy na skutek nierentownej działalności. Rzadziej eksperymentuje się z całkiem nowymi pomysłami. Także niezależni przedsiębiorcy mają możliwości współpracy z centrami handlowymi. Najłatwiejszą drogą do otwarcia sklepu w centrum handlowym jest współpraca na zasadzie franczyzy z siecią o już ugruntowanej pozycji.
Jakie są szanse na otwarcie w centrum handlowym sklepu pod własną marką?
Oczywiście istnieje taka możliwość. Należy się jednak spodziewać, że zarządca centrum może być początkowo nieufny, będzie zainteresowany informacjami o dotychczasowej działalności i doświadczeniu przedsiębiorcy, o jego kondycji finansowej, czy o szczegółach konceptu, który chce wprowadzić. Dodam, że łatwiej też jest otworzyć działalność usługową (gastronomia, kantor, kwiaciarnia, drobne usługi) lub handlową w niszy, gdzie sieci markowych sklepów nie mają silnej pozycji (wyposażenie wnętrz, artykuły hobbystyczne, specjalistyczny sklep z żywnością).
Czy na rynku znajdzie się jeszcze miejsce dla potencjalnych nowych najemców?
W przeszłości centra handlowe były w większości zajmowane przez sklepy wielkopowierzchniowe. Obecnie coraz mniejszą część powierzchni centrów handlowych jest wynajmowana przez tego typu placówki. W efekcie zwiększa się liczba najemców. Obecnie budowane centra handlowe posiadają ponad 100 lokali, a w przypadku największych jest ich ponad 300.
rozmawiała aw
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej