Rośnie zatrudnienie we franczyzie

Od początku 2007 roku liczba miejsc pracy we franczyzie i agencji zwiększyła się o ponad 11 tys. - wynika z raportu firmy doradczej PROFIT system. Dzięki franczyzie spada bezrobocie w małych i średnich miastach. Rośnie też liczba doświadczonych pracowników.
W ciągu ostatnich pięciu miesięcy zatrudnienie w sieciach franczyzowych i agencyjnych wzrosło o 6 proc., a liczba franczyzobiorców zwiększyła się o ponad 5 proc. Przyczyną wzrostu zatrudnienia we franczyzie jest trwający od kilku lat boom na tym rynku. Od 5 lat przybywa średnio 45 sieci franczyzowych i agencyjnych rocznie. Większość otwiera od kilku do kilkudziesięciu jednostek franczyzowych. Najliczniej reprezentowane są branże usług finansowych (minibank, Dominet, PKO), gastronomiczna (Pijalnie Czekolady E.Wedel, telepizza, Green Way) i odzieżowa (House, Diverse, SELA) i nieruchomości (Century 21, Coldwell Banker czy Dom Ametyst).
Popularność franczyzy i wzrost zaufania do tej formy działalności sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na podpisanie umowy franczyzowej. Dzięki temu rośnie liczba małych i średnich przedsiębiorstw zakładanych na potrzeby współpracy franczyzowej.
- Wzrost zatrudnienia we franczyzie przebiega w dwóch etapach: W pierwszej kolejności zwiększa się liczba franczyzobiorców, którzy następnie tworzą miejsca pracy w swoich jednostkach franczyzowych – wyjaśnia Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy w PROFIT system.
Największe zapotrzebowanie na pracowników występuje w branży art. spożywczych i przemysłowych, art. dla domu i ogrodu oraz w usługach – gastronomii i edukacji, gdzie średnie zatrudnienie wynosi 6-8 osób na jednostkę franczyzową.
Franczyzodawcy korzystają z trendów
Ożywienie na rynku nieruchomości sprzyja rozwojowi konceptów franczyzowych w tej branży. Wśród nich są międzynarodowe firmy jak Century 21, Coldwell Banker oraz krajowe – A.D. Drągowski, Bracia Strzelczyk. Sieci partnerskie powstają także w handlu artykułami niezbędnymi w wyposażaniu i urządzaniu wnętrz. Według badań PROFIT system tylko w jednostkach franczyzowych w branży nieruchomości oraz art. dla domu i ogrodu pracuje obecnie prawie 3 tys. osób.
Ze zmian na rynku korzystają także franczyzodawcy z branży finansowej. W ciągu roku wartość kredytów udzielonych przez banki gospodarstwom domowym wzrosła o 38,7 proc. do wysokości 198,5 mld zł, w tym wartość kredytów mieszkaniowych wyniosła prawie 90 mld zł (87,1 mld zł), co oznacza roczny wzrost o 57,2 proc. Rośnie także liczba osób, które otwierają rachunki bieżące oraz korzystają z różnych form oszczędzania i inwestowania – lokat, rachunków maklerskich, zakupu obligacji lub jednostek funduszy inwestycyjnych. Aby zwiększyć dostępność usług finansowych, a jednocześnie obniżyć koszty inwestycji, instytucje finansowe korzystają z rozwoju poprzez franczyzę i agencję.
Już dziesięć banków (AIG, BISE-Monetia, BPH, Dominet, eurobank, Getin, GE Money Bank, ING Bank Śląski, PKO BP S.A. i Polbank EFG) stworzyło systemy partnerskie. Ich agenci otwierają placówki bankowe nawet w bardzo małych miejscowościach (do kilkunastu tysięcy mieszkańców).
Na fali zainteresowania branżą finansową powstają także sieci franczyzowe i agencyjne instytucji niebankowych. Sieć placówek partnerskich tworzy Expander, Grupa Finansowa Expert, Intax i Unilink, które udzielają pożyczek lub świadczą usługi pośrednictwa przy sprzedaży instrumentów finansowych.
Według ekspertów PROFIT system w sieciach franczyzowych i agencyjnych branży finansowej 9,8 tys. placówek prowadzi obecnie ponad 1,1 tys. franczyzobiorców i 6,6 tys. agentów, którzy łącznie zatrudniają ponad 8 tys. osób.
Franczyza – pierwsze miejsce pracy
W sektorze franczyzy zatrudnienie znajdują osoby bez doświadczenia zawodowego. Standardem w sieciach franczyzowych są wstępne szkolenia dla franczyzobiorców i personelu ich jednostek franczyzowych. Na przykład w Kosmetycznych Instytutach Dr Irena Eris mogą pracować kosmetyczki bez doświadczenia zawodowego. Jedynym warunkiem jest posiadanie wykształcenia przydatnego w pracy w Instytucie. Zanim podejmą pracę, odbędą szkolenia pozwalające na przeprowadzanie nawet skomplikowanych zabiegów.
Dla pracownika ważne jest także to, że będąc zatrudnionym w małej, prywatnej firmie franczyzobiorcy, tak naprawdę pracuje na rzecz znanej marki, a często międzynarodowej korporacji (McDonald`s, telepizza).
(kiw)
See in catalogue

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Master licenses
Featured franchises

4F
Stoiska depozytowe z odzieżą sportową

Żabka
Sklepy typu convenience

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

New York Pizza Department
Pizzerie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Kobieta i Rozwód
Centrum rozwodowe

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
News

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...

Eaque ipsa quae ab illo inveore veritatis et qu eaque ipsa qua...
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inven...