Zagraniczne koncerny o rynku paliw
W Polsce jest jeszcze miejsce na co najmniej tysiąc nowych stacji benzynowych
Gazeta Wyborcza poinformowała, że z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego wynika w Polsce jest jeszcze miejsce na co najmniej tysiąc nowych stacji benzynowych, zaś do 2010 r. zużycie benzyny i oleju napędowego wzrośnie o blisko 40 proc.
Działająca od sześciu lat POPiHN skupia zagraniczne koncerny sprzedające w Polsce paliwa. Od dwóch lat publikuje raporty oceniające nasz rynek. Najnowszy omawia sytuację w 2000 r. i perspektywy na najbliższe lata.
Zdaniem członków organizacji sytuacja na rynku jest dobra, ale jego szybszy rozwój blokują poważne ograniczenia: - trudności związane z nabywaniem przez zagraniczne firmy gruntów pod stacje, co powoduje, że zachodnie koncerny nie mogą budować tylu stacji, ile chciałyby, - brak skutecznego ścigania przestępstw paliwowych (przemyt, zaniżona jakość paliw i sprzedaż oleju opałowego jako napędowego), - kosztowny system tworzenia zapasów obowiązkowych paliw płynnych, - mała konkurencyjność ze względu na dominującą rolę głównego dostawcy i producenta paliw PKN Orlen.
Pomimo tych problemów polski rynek jest nadal postrzegany jako rokujący duże szanse na rozwój. Sprzyja temu wzrastająca zamożność społeczeństwa i rosnąca liczba samochodów. Na zużycie paliwa nie ma wpływu to, czy samochody są nowe, czy też zostały sprowadzone jako np. rozbite. Skutkiem tego powinien być szybki wzrost sprzedaży paliw - w ciągu dekady o 4 mln ton - do prawie 14,5 mln ton benzyny oraz oleju napędowego. Do sprzedaży tych dodatkowych milionów ton potrzebne będą nowe stacje benzynowe. Według raportu powstanie ich około 1000-1500, z czego kilkaset powstanie w miejsce już istniejących, przestarzałych obiektów. W ogromnej większości powinny to być stacje najwyższej kategorii, czyli oprócz sklepu i zaplecza warsztatowego także z niewielkim motelem. Jedyną poważną barierą rozwoju rynku paliw jest brak dobrych dróg, a zwłaszcza autostrad.
Więcej : Dariusz Malinowski, Gazeta Wyborcza, 8 czerwca 2001, s. 20Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej