Więcej franczyzy w usługach
Coraz więcej firm z branży usługowej decyduje się na rozwój poprzez franczyzę - wynika z raportu PROFIT system, firmy konsultingowej specjalizującej się w doradztwie franczyzowym.
Na zasadach franczyzy rozwija się dzisiaj 155 firm świadczących usługi dla klientów indywidualnych. To o 27 proc. więcej niż w roku 2006. Na zasadach agencji działają 23 usługowe sieci, czyli o 15 proc. więcej niż w roku ubiegłym.
Obecnie na polskim rynku działa 13,3 tys. franczyzowych punktów usługowych, w których średnia roczna sprzedaż wyniosła ponad 3 mln zł.
Do końca roku ich liczba przekroczy 13,5 tys. punktów, których przychody osiągnąć mogą poziom 3,5 mld zł - przewiduje PROFIT system.
Najpopularniejsze franczyzy
Najbardziej popularną z franczyzowych branż usługowych jest gastronomia. Działa w niej aż 55 systemów (m.in. telepizza, Da grasso, Sphinx). Średnio przybywa 6-8 nowych sieci i 70-80 restauracji, pubów lub barów na licencji rocznie, mimo że inwestycja w punkt gastronomiczny to min. kilkadziesiąt tys. zł.
Od 2004 roku prężnie rozwija się także branża finansowa. Obecnie sieci partnerskie tworzy 10 banków (m.in. eurobank, Multibank, BZ WBK). Powstają także placówki franczyzowe pośredników finansowych (np. Expander). Koszt otwarcia placówki finansowej jest znacznie mniejszy iż gastronomicznej, np. aby zostać partnerem eurobanku trzeba wydać 30 tys. zł. W związku z panującym w Polsce boomem budowlanym wzrosła także liczba agencji pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Franczyzobiorców przyciąga niewielki wkład finansowy, jaki trzeba włożyć w uruchomienie takiego biura. Np., aby przystąpić do sieci WGN, trzeba dysponować kwotą 15-30 tys. zł.
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również biznesy niszowe, pralnie (np. 5aSec), w których koszt przystąpienia do sieci jest bardzo wysoki, wynosi bowiem ok. 350-400 tys. zł, czy wypożyczalnie wideo (Video World), w których otwarcie trzeba włożyć mniej, bo ok. 100-150 tys. zł.
Unikalne systemy i widoki na przyszłość
Jednym z najtańszych konceptów jest Niebieski Słoń. Wystarczy posiadać 3,5 tys. zł, by zostać właścicielem domowej drukarni pod marką firmy. Za około 15 tys. zł można zostać właścicielem biura matrymonialnego Razem, albo PAF Operatora Pocztowego. Można wybrać jeden z unikalnych konceptów – poradnię dla palaczy Allena Carr’sa lub salon optyczny Vision Express.
Dobre perspektywy mają również firmy hotelarskie, medyczne czy tworzące placówki oświatowe (opieka nad dziećmi), a od niedawna także firmy ubezpieczeniowe (ING Nationale Nederlanden, Generali).
Jeśli chodzi o turystykę we franczyzie na razie panuje stagnacja. Do tej pory na rynku działały tylko zagraniczne biura podróży. Obecnie w branży działa 8 systemów franczyzowych, jednak w najbliższym czasie wejście we franczyzę zapowiada jedno z rodzimych biur podróży – Adriatyk.
Według Raportu o rynku franczyzy i systemów agencyjnych 2006/2007 przygotowanego przez PROFIT system przychody franczyzobiorców w 2006 roku wyniosły 640 mln zł, a eksperci szacują, że koniec 2007 roku zamknie się kwotą przychodów nie niższą niż 750 mln zł.
(agaka)
Brands from the same sector
Franchise name
Sports articles
Franchise name
Partnership
Franchise name
Master licenses
Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...