Miesiąc dla Rotcha
Konsorcjum Rotch Energy wyłączność na negocjacje w sprawie kupna 75 proc. akcji RG
Gazeta Wyborcza zajęła się po raz kolejny tematem prywatyzacji Rafinerii Gdańskiej. Poinformowała m.in., że Rafineria to drugi co do wielkości po PKN Orlen producent paliw w kraju – ma ok. 20 proc rynku. Jej sprzedażą zajmuje się powołana specjalnie do prywatyzacji branży paliwowej spółka Nafta Polska, której wyłącznym właścicielem jest skarb państwa. Pierwsza próba znalezienia przez nią inwestora strategicznego przed trzema laty nie powiodła się. Drugie podejście do prywatyzacji RG rozpoczęło się w ubiegłym roku. W tym roku od początku głównymi kandydatami do zwycięstwa w przetargu były dwie firmy – węgierski paliwowy koncern MOL oraz konsorcjum Rotch Energy.
Jak się mówi nieoficjalnie, ofertę MOL poparło wielu polityków. Zdaniem naszych informatorów argumentowali oni, że dzięki takiej prywatyzacji w Europie Środkowej powstanie silna grupa paliwowa.
Sceptyczni wobec tej koncepcji twierdzili jednak, że MOL nie ma pieniądzy na kupno wartej kilka miliardów złotych rafinerii. Miałby zapłacić za nią nową emisją swoich akcji. W takiej sytuacji mówiło się więc, że wyłącznosć na decydujące negocjacje może otrzymać konsorcjum Rotch Energy. Pod tą nazwą kryje się wspólne przedsiewzięcie:
- Rotch Group – inwestor finansowy o aktywach wartości około 4 mld zł;
- Konsorcjum Gdańskie – skupiające właścicieli ok. 140 stacji benzynowych;
- Hallibururton, Kelog Brown & Root – największa amerykańska firma zajmująca się projektowaniem i budową rafinerii;
- Gulf Oil International – jeden z największych na swiecie producentów olejów silnikowych;
- Kredyt Bank S.A.
Jak poinformował zarząd Nafty Polskiej, Rotch otrzymał wyłączność na prowadzenie negocjacji na cztery tygodnie z datą ich rozpoczęcia 11 czerwca.
Więcej: Dariusz Malinowski, Gazeta Wyborcza, 9 czerwca 2001
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej