Franczyza na warsztacie
W sobotę zakończył się piąty Ogólnopolski Salon Franchisingu. Po raz drugi rozdano Franczyzory, a odwiedzający mogli wziąć udział w Forum Edukacyjno-Szkoleniowym.
- Od 2002 roku rośnie systematycznie liczba franczyzobiorców - powiedział na początku Forum Edukacyjno-Szkoleniowego Michał Wiśniewski, dyrektor PROFIT system. Wśród przyczyn rozwoju wymienił spadek zyskowności biznesów własnych, intensywne działania marketingowe w ramach sieci oraz preferencje klientów, którzy coraz częściej wybierają produkty markowe.
Paneliści mogli również uzyskać informacje o rynku franczyzy w Hiszpanii. Mateusz Olszewski z FIRA de Barcelona przyznał, że hiszpańscy przedsiębiorcy mają więcej obowiązków na rodzimym rynku, m.in. muszą zarejestrować działalność w lokalnym województwie, złożyć dokumenty dotyczące typów działalności, jakie prowadzą, a także każdego roku składać sprawozdanie dotyczące otwarć i zamknięć punktów swojej sieci.
Tematyka rynku hiszpańskiego nie była przypadkowa. Przykład Hiszpanii, do której często przyrównuje się Polskę pod względem rozwoju, pokazuje, w jakim kierunku może rozwijać się polski rynek franczyzowy. W Hiszpanii działa 800 systemów franczyzowych, natomiast w Polsce jest ich blisko 400. Te dane pokazują pokazują dużą chłonność i potencjał polskiego rynku franczyzy.
Uczestnicy piątkowego Forum Edukacyjno-Szkoleniowego mieli okazję również zapoznać się z europejskim rynkiem franczyzy. Przybyły na zaproszenie Polskiej Organizacji Franczyzodawców (POF) Torben Brodersen z European Franchise Federation powiedział, że na rynkach 20 krajów europejskich funkcjonuje łącznie ponad 8850 marek franczyzowych. 80 proc. z nich są to sieci krajowe.
Poruszony został również temat wyboru franczyzobiorcy i kryteriów, według których się go ocenia. Jacek Cabaj z telepizzy opowiadał, jak przyjmuje franczyzobiorców do swojej sieci i zwrócił uwagę na to, że warto dawać szansę pracownikom, którzy już dobrze poznali firmę. Z kolei Arkadiusz Słodkowski, dyrektor PROFIT system, przekonywał, że warto zrobić krok wcześniej i spróbować samemu założyć własny biznes. A w przypadku niepowodzenia można poszukać już sprawdzonego konceptu.
Podczas forum przyznano nagrody dla wystawców z branży finansowej. Przez ostatni rok podwoiła się liczba ofert franczyzowych banków. Franczyzory 2007 otrzymały: AIG Bank Polska, Bank Zachodni WBK, eurobank, GE Money Bank oraz ING Bank Śląski.
- Tę nagrodę otrzymaliśmy za rozwój sieci minibanku. Udało nam się dojść do momentu, gdzie prowadzenie banku pozwala na wieloletnią współpracę między partnerami - powiedział odbierając nagrodę Tomasz Powroziewicz z Banku Zachodniego WBK.
Wielu franczyzodawców chwaliło się nawiązaniem kontaktów z potencjalnymi partnerami.
- Odwiedziło nas bardzo wiele osób, które były zainteresowane systemem GE Money, co oznacza, że nasza oferta się spodobała - podsumowała Sylwia Nowak z GE Money Bank.
Część odwiedzających liczy, że w przyszłym roku na salonie pojawi się więcej wystawców. W tym roku wystawiało się 28 firm.
Tegoroczny Salon Franchisingu odbył się w dniach 11-13 października 2007 roku.
(mdk)
Brands from the same sector
Franchise name
Sports articles
Franchise name
Partnership
Franchise name
Master licenses
Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...