Klient będzie wymagać
O rynku sprzedaży nieruchomości i perspektywach na przyszłość opowiada Robert Herzig, konsultant ds sprzedaży w RE/MAX Polska.
Jeszcze nie tak dawno analitycy przewidywali dalszy wzrost cen nieruchomości w Polsce, nawet do 15 proc. rocznie. Tymczasem ceny mieszkań rosną znacznie wolniej. Spadła również liczba zawieranych transakcji. Czy będzie to miało wpływ na całą branżę?
Nie należy z perspektywy krótkiego okresu poddawać w wątpliwość rozważań dotyczących długofalowych trendów. Obserwowana w branży mniejsza liczba zawieranych transakcji nie wymusiła żadnych gwałtownych wahań. Można z tego wysnuć wniosek, że rynek opiera się na dobrych podstawach ekonomicznych. Spodziewany jest dalszy wzrost gospodarczy. W takich warunkach nawet jeżeli ceny nie będą rosły tak dynamicznie, to na pewno będą się systematycznie zwiększać obroty na rynku nieruchomości. Inwestorzy odnotują nie tak spektakularne, ale zapewne stabilne zyski. Pośrednicy natomiast wraz ze wzrostem obrotów, odnotują wzrosty przychodów. W okresie stabilizacji na rynku, dla obu stron transakcji zyskuje na znaczeniu pośrednik. Agent ma większe pole do popisu, ale i dla niego rynek staje się trudniejszy. Potrzebne jest większe zaangażowanie i profesjonalizm. Pojawia się więcej pracy, a mniej transakcji. Klient tymczasem, przenosi swoją uwagę z oceniania nieruchomości, na ocenianie biur obrotu nieruchomościami. Zaczyna więcej wymagać. Może zatem nastąpić, wymuszony przez rynek, etap jego porządkowania się.
Czy w porównaniu do innych krajów Polacy chętnie kupują nieruchomości?
W Polsce bardzo chętnie lokuje się kapitał w nieruchomościach. Osoby nie będące jeszcze właścicielami, mające zdolność kredytową, zdecydowanie preferują zakup nieruchomości, a nie jej wynajmowanie. Zatem tak! Polacy, chętnie kupują nieruchomości w Polsce. Obcokrajowcy również.
Jakie są perspektywy tej branży?
W porównaniu z innymi krajami rozwiniętymi, wielu Polaków powinno jeszcze wejść w posiadanie własnego domu lub mieszkania. Można bezpiecznie postawić tezę, że wraz z rozwojem gospodarczym, zwiększać się będzie liczba nieruchomości i ich właścicieli, jak również liczba i wartość transakcji. Zmiany społeczne: większa mobilność, coraz mniejsze przywiązanie do miejsca urodzenia również będą uwalniać drzemiący potencjał Polaków, jako nabywców nieruchomości.
rozmawiała (aw)
Wyróżnione franczyzy
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Żabka
Sklepy typu convenience
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Santander
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży nieruchomości
Aspect Nieruchomości
Biura nieruchomości
Express House Real Estate
Biura nieruchomości
Freedom Nieruchomości
Biura nieruchomości
Greathouse
Biura nieruchomości
Grupa WGN
Biura nieruchomości
Metrohouse
Biura nieruchomości
Nova House
Sprzedaż i budowa domów pasywnych
Północ Nieruchomości
Biura nieruchomości
Re/Max Polska
Biura nieruchomości
Sempre Nieruchomości
Biura nieruchomości
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


