Klient będzie wymagać
O rynku sprzedaży nieruchomości i perspektywach na przyszłość opowiada Robert Herzig, konsultant ds sprzedaży w RE/MAX Polska.
Jeszcze nie tak dawno analitycy przewidywali dalszy wzrost cen nieruchomości w Polsce, nawet do 15 proc. rocznie. Tymczasem ceny mieszkań rosną znacznie wolniej. Spadła również liczba zawieranych transakcji. Czy będzie to miało wpływ na całą branżę?
Nie należy z perspektywy krótkiego okresu poddawać w wątpliwość rozważań dotyczących długofalowych trendów. Obserwowana w branży mniejsza liczba zawieranych transakcji nie wymusiła żadnych gwałtownych wahań. Można z tego wysnuć wniosek, że rynek opiera się na dobrych podstawach ekonomicznych. Spodziewany jest dalszy wzrost gospodarczy. W takich warunkach nawet jeżeli ceny nie będą rosły tak dynamicznie, to na pewno będą się systematycznie zwiększać obroty na rynku nieruchomości. Inwestorzy odnotują nie tak spektakularne, ale zapewne stabilne zyski. Pośrednicy natomiast wraz ze wzrostem obrotów, odnotują wzrosty przychodów. W okresie stabilizacji na rynku, dla obu stron transakcji zyskuje na znaczeniu pośrednik. Agent ma większe pole do popisu, ale i dla niego rynek staje się trudniejszy. Potrzebne jest większe zaangażowanie i profesjonalizm. Pojawia się więcej pracy, a mniej transakcji. Klient tymczasem, przenosi swoją uwagę z oceniania nieruchomości, na ocenianie biur obrotu nieruchomościami. Zaczyna więcej wymagać. Może zatem nastąpić, wymuszony przez rynek, etap jego porządkowania się.
Czy w porównaniu do innych krajów Polacy chętnie kupują nieruchomości?
W Polsce bardzo chętnie lokuje się kapitał w nieruchomościach. Osoby nie będące jeszcze właścicielami, mające zdolność kredytową, zdecydowanie preferują zakup nieruchomości, a nie jej wynajmowanie. Zatem tak! Polacy, chętnie kupują nieruchomości w Polsce. Obcokrajowcy również.
Jakie są perspektywy tej branży?
W porównaniu z innymi krajami rozwiniętymi, wielu Polaków powinno jeszcze wejść w posiadanie własnego domu lub mieszkania. Można bezpiecznie postawić tezę, że wraz z rozwojem gospodarczym, zwiększać się będzie liczba nieruchomości i ich właścicieli, jak również liczba i wartość transakcji. Zmiany społeczne: większa mobilność, coraz mniejsze przywiązanie do miejsca urodzenia również będą uwalniać drzemiący potencjał Polaków, jako nabywców nieruchomości.
rozmawiała (aw)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej