Nasza karta najdroższa
UOKiK wszczął postępowanie w sprawie wysokości prowizji od kart płatniczych
W Polsce pobierane są najwyższe na świecie prowizje od kart płatniczych – twierdzi Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) zrzeszająca hipermarkety. Na jej wniosek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.
Prowizje od transakcji dokonywanych przez polskich akceptantów kart płatniczych (hipermarkety, hotele, stacje benzynowe) wynoszą 2-4,5 proc. We Francji akceptanci płacą 0,4-0,5 proc. w hipermarketach, 1 proc. w małych sklepach, w Wielkiej Brytanii prowizje są niewiele większe. Dlatego POHiD wystąpiła z wnioskiem o wszczęcie postępowania przeciw organizacjom kart płatniczych Visa, MasterCard i Związkowi Banków Polskich, zarzucając im praktyki monopolistyczne.
Zdaniem POHiD banki zrzeszone w Visa, MasterCard ustalają wspólnie opłatę, tzw. intercharge, którą pobierają od akceptantów kart płatniczych. – W postępowaniu wyjaśniającym banki przyznały się do tego, że wspólnie ustalają ceny. Wypierają się jednak, że jest to zmowa o charakterze kartelowym – tłumaczy Artur Socik, przewodniczący komitetu finansowego POHiD. Jego zdaniem ostateczny koszt wysokich prowizji ponosi klient.- Nasze symulacje wykazały, że opłaty intercharge podwyższają ceny produktów o około 0,4-0,8 proc. w hipermarketach, w małych sklepach o 1-2 proc., na stacjach benzynowych o około 1 proc., w sklepach odzieżowych nawet do 3 proc. Chcemy zmusić banki do ustępstw i obniżenia opłat – mówi Socik.
Visa International nie zgadza się z zarzutem o praktyki monopolistyczne. Przedstawiciele firmy twierdzą, że porównanie Polski do krajów Europy Zachodniej jest nieuzasadnione ze względu na inną specyfikę tych.
-W 200 roku obroty polskich akceptantów na karty Visa były 100 razy mniejsze nią brytyjskich i 50 razy niż francuskich. W Czechach, na Węgrzech opłaty intercharge są zbliżone do naszych – twierdzi Małgorzata O’Shaughnessy dyrektor generalny Visa International w Polsce. Jej zdaniem stawki prowizji wynikają z tego, że system wciąż jest w fazie rozwoju.
Więcej: Gazeta Wyborcza, "Supermarket", 19 czerwca 2001Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej