Presto Maestro

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

W marzeniach widzimy się w roli właściciela. Ja wyobrażałam siebie jako elegancką kobietę układającą bukiety na sali i próbującą nowych potraw w nowocześnie wyposażonej kuchni. Rzeczywistość weryfikuje jednak marzenia. We własnym lokalu jest się nie tylko szefem, lecz także często dostawcą, kelnerką, kucharką i księgową. Restauracja to nie biuro – zapomnijmy o wychodzeniu z pracy tuż po 16.00. Gdy znajomi szykują się do weekendu, w gastronomii właśnie zaczynają się godziny szczytu. Pomimo to, jeśli ktoś zapyta mnie i brata, czy jeszcze raz podjęlibyśmy decyzję o otwarciu własnej pizzerii, bez wahania odpowiemy – tak.

Z franczyzą nie od zera

Myśl o otwarciu restauracji chodziła nam po głowie ponad rok. Od początku wiedzieliśmy dwie rzeczy: miała być to pizzeria i byliśmy zdecydowani na franczyzę. Lokal planowaliśmy prowadzić w duecie – jesteśmy rodzeństwem. Jedno z nas mogło pochwalić się doświadczeniem w gastronomii zdobytym w Stanach Zjednoczonych. Wiedzieliśmy, że własny lokal to nie tylko kwestia atrakcyjnego wystroju. To także wybór lokalizacji, odpowiedniego wyposażenia, poznania przepisów, uzyskania pozwoleń, wyszkolenia pracowników, opracowania atrakcyjnego menu. Może 10 lat temu porwalibyśmy się z motyką na słońce i założyli pizzerię pod naszą, wymyśloną od zera marką, ale nie w dobie tak silnej konkurencji. Rynek jest bezwzględny, jeden błąd mógłby oznaczać utratę rodzinnych oszczędności.

No to zakładamy pizzerię franczyzową, ale jak wybrać tę najlepszą? Obserwowaliśmy rynek, rozmawialiśmy ze znajomymi, przeglądaliśmy strony internetowe. Wstępnie wytypowane zostały dwie sieci. Pierwsza nie odpowiedziała na próby kontaktu, drugą była Pizzeria Presto. Na informację o niej trafiliśmy w magazynie Własny Biznes FRANCHISING. Spodobała nam się filozofia firmy – zwłaszcza to, że franczyzobiorcy aktywnie uczestniczą w tworzeniu sieci. Na spotkanie pojechaliśmy do Łodzi. Urzekł nas rustykalny wystrój, panująca w lokalu atmosfera i smak pizzy (zabraliśmy ją również na wynos dla dzieci). Poza pizzą Presto oferuje również dania kuchni włoskiej (sałatki, makarony, zapiekanki), co plasuje ją nieco wyżej od typowej pizzerii. Pozytywnie oceniamy również samą rozmowę. Przedstawicielka sieci zrobiła na nas wrażenie osoby łączącej w sobie wiedzę, doświadczenie i pasję z nieograniczonymi wręcz pokładami optymizmu. Co ważne, spotkanie nie ograniczyło się tylko do przedstawienia zalet prowadzenia własnego lokalu. Uprzedzano nas, że praca ta daje satysfakcję, jednak wymaga poświęcenia, zaangażowania i wytrwałości.

Podczas pierwszej nieprzespanej nocy analizowaliśmy, którą sieć wybrać (czas pokaże, że nieprzespanych nocy będzie znacznie więcej). W Presto podobał nam się wystrój i menu, ale martwiła mała liczba lokali. Wówczas sieć miała jednostki franczyzowe tylko w Łodzi, faktycznie to my przecieraliśmy ścieżki na drodze szerszego rozwoju. Czy obietnice dotyczące pomocy będą zrealizowane? Czy znajdziemy odpowiedni lokal? Czy najzwyczajniej poradzimy sobie z prowadzeniem własnej restauracji?

Kosztowny remont

Odpowiedniego miejsca szukaliśmy dość krótko, około trzech tygodni. Choć pochodzimy z Łowicza, byliśmy zdecydowani na Płock. Malownicze, rozwojowe miasto stosunkowo blisko naszego miejsca zamieszkania, wspierane siłą nabywczą pracowników Petrochemii. Po kilku próbach trafiliśmy na lokal położony w świeżo odrestaurowanej kamienicy przy Starym Rynku. Spełniał stawiane przez nas wymagania: był odpowiedniej wielkości, w dobrym stanie technicznym, niewymagającym kosztownych remontów, w dużej mierze przygotowany na potrzeby gastronomii. I, co ważne, w lokalu zainstalowany był przewód umożliwiający podłączenie pieca do pizzy opalanego drewnem.

Projekt aranżacji sali i technologii zaplecza został wykonany przez architekta Presto. Z projektu byliśmy zadowoleni, z ekipy budowlanej – nie. Tym razem sen z powiek zaczęły spędzać przeciekająca instalacja, zwarcie prądu czy niewykończony tynk. Koszty remontu, jak to zwykle bywa, przekroczyły wstępne kalkulacje. Znacznie mniej problemów przysporzyło wyposażenie lokalu w urządzenia kuchenne, meble i ozdoby. Pizzeria została otwarta w dwa miesiące od dnia podpisania umowy najmu.

Przy otwieraniu lokalu mogą pojawić się nieprzewidywane wydatki, w biznesplanie należy też uwzględnić straty, jakie może generować lokal w pierwszym okresie funkcjonowania. Choć rok temu nie mówiło się jeszcze o kryzysie, nowo otwarta firma prawie nie ma szans na uzyskanie kredytu bankowego. Brak historii rachunku bankowego, brak dodatnich wyników finansowych, a stosunkowo niskiej wartości wyposażenie lokalu nie może stanowić zabezpieczenia kredytu. Ostatnią deską ratunku zostaje zabezpieczenie hipoteczne. Cóż, wystarczy tylko wytłumaczyć współmałżonkom, że dla realizacji marzeń postanawia się zaryzykować dorobek życia…

Zamęczamy pytaniami

Poza przygotowaniem projektu, na pomoc Presto mogliśmy liczyć zarówno podczas urządzania lokalu, jak i całego dotychczasowego okresu współpracy. W ramach wstępnej opłaty franczyzowej otrzymuje się tu podręcznik operacyjny, Księgę Identyfikacji Wizualnej, księgę HACCP i pakiet materiałów promocyjnych (ulotki, wizytówki, menu itp.). Przeszło stustronicowy podręcznik obejmuje zarówno receptury potraw, jak i standardy obsługi klienta, wymagania dotyczące personelu, szczegółowy opis funkcjonowania pizzerii czy listę kontaktów do polecanych dostawców. Teoria oczywiście uzupełniana jest praktyką. Zarówno my, jak i nasz personel odbywaliśmy szkolenia na terenie już funkcjonujących lokali. Byliśmy pozytywnie zaskoczeni zaangażowaniem, jakie wykazywali w stosunku do nas doświadczeni pracownicy sieci, choć mam wrażenie, że czasami wręcz zamęczaliśmy ich swoimi pytaniami. Z pomocy biura korzystaliśmy także przy wyborze wyposażenia, negocjowaniu umów czy rekrutacji pracowników.

Co ważne, współpraca z franczyzodawcą nie skończyła się w momencie otwarcia lokalu. Pracownicy łódzkiej siedziby tworzą dla nas strategie marketingowe, nadzorują przygotowanie materiałów reklamowych, opracowują aktualne promocje. Presto jest stosunkowo małą siecią – choć siła marki jest mniejsza w porównaniu z dużymi franczyzodawcami, firma nadrabia to swoją rzetelnością. Jej wielkość ma też swoje zalety: biorcy licencji nie są anonimowi, mają okazję się wzajemnie poznać oraz poświęca się im więcej uwagi. Spełniona została także obietnica, która skusiła nas do współpracy – czujemy, że faktycznie mamy wpływ na współtworzenie marki.

Rok prawdy

9 lutego świętowaliśmy pierwsze urodziny lokalu. Jaki był ten rok? To niewątpliwie czas ciężkiej pracy, często kosztem rodziny czy przyjaciół. To uczenie się na błędach, to również szybki kurs wytrwałości i asertywności. Ale nie żałujemy podjętej decyzji. Mamy grono stałych klientów, odwiedzają nas znani aktorzy, sportowcy czy piosenkarze. Słyszymy wiele słów uznania – ludzie doceniają serce, jakie wkładamy w swoją pracę, a to najlepsza motywacja do dalszego działania.

Agnieszka Pawlina i Karol Jankowski, Pizzeria Trattoria Presto, Stary Rynek 6, Płock

ZOBACZ W KATALOGU

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
T-Pizza

T-Pizza

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł