Saga o niepokornych franczyzobiorcach Sfinksa

Na początku września nowy zarząd Sfinksa ogłosił pakiet zmian, które miały wyprowadzić firmę na prostą.
Program naprawczy obejmuje przede wszystkim renegocjację umów franczyzowych, które określają szczegółowe zasady prowadzenia restauracji, jakości obsługi i oferty. Miały też na dłużej związać biorców z firmą - matką. Sfinks wprowadzi także nowe opłaty: miesięczną oraz wstępną. Podniesieniu jakości mają służyć także centralne zakupy obejmujące wszystkie dziedziny funkcjonowania restauracji, począwszy od produktów spożywczych, poprzez media i usługi bankowe, aż po sprzęt kuchenny i wyposażenie wnętrz. Wprowadzanie zmian potrwa do końca bieżącego roku.
Za zmianami organizacyjnymi poszły rozliczenia dotychczasowej działalności. To właśnie one stały się przyczyną konfliktu pomiędzy franczyzobiorcami i spółką. Siedmiu franczyzobiorców prowadzących restauracje Sphinx złożyło do łódzkiej prokuratury doniesienie o popełnieniu przestępstwa przez spółkę Sfinks. W ciągu najbliższego miesiąca będzie decyzja, czy zostanie wszczęte postępowanie w tej sprawie. Franczyzobiorcy mają zastrzeżenia odnośnie faktur dotyczących dodatkowych opłat wynikających z przekroczenia limitów kosztów niespożywczych w poszczególnych kategoriach. Uważają, że faktury zostały wystawione niesłusznie, bo nie mają wpływu na takie koszty jak opłaty za media, prowadzenie księgowości, czy ochronę, bo to spółka wybrała firmy do obsługi tych sfer działalności, a oni nie mieli na ich wybór najmniejszego wpływu.
Zarząd spółki wyjaśnia, że opłaty zostały naliczone zgodnie z ustaleniami umowy, o czym franczyzobiorcy zostali poinformowani.
Oświadczenie spółki Sfinks
Faktury wystawione przez spółkę wynikają wprost z zapisów umowy i nie obawiamy się żadnych działań prawnych na tym tle. O ile jest dla nas zrozumiałe, że strony mają prawo do rozstrzygania ewentualnych sporów lub rozbieżności w ocenie zdarzeń gospodarczych poprzez standardowe procedury sądowe lub arbitrażowe, o tyle nagłaśnianie ich w mediach poczytujemy jako próbę wpływania na decyzje podejmowane w spółce i manipulowania kursem. Z tego też powodu nasza kancelaria rozważy rozwiązania prawne, jakie Sfinks jako spółka notowana na giełdzie powinna podjąć wobec osób działających na szkodę spółki, jej wizerunku i reputacji.
Wszystkie faktury dotyczą przekroczenia średnich kosztów niespożywczych w ramach poszczególnych kategorii i zostały wystawione na podstawie obowiązujących umów. Zapisy w tym zakresie mają na celu ochronę interesów spółki w przypadku niegospodarności franczyzobiorców. Nie zamierzamy wycofywać tych faktur, a wręcz mamy prawo do rozliczenia tego typu nadpłat do dwóch lat wstecz, także w kategorii kosztów spożywczych. Rozmawiamy natomiast z naszymi obecnymi franczyzobiorcami na temat możliwych sposobów rozłożenia tych płatności w dogodny dla nich sposób , czy wręcz przeznaczenia części środków na inwestycje w lokale, które prowadzą. De facto pieniądze te będą w kolejnych latach pracować na ich sukces finansowy. Równolegle trwają prace nad wprowadzeniem w całej sieci nowych umów franczyzowych. Jesteśmy już po spotkaniach z większością franczyzobiorców, podczas których omówiliśmy warunki finansowe i biznesowe. Rozmowy potwierdzają wolę współpracy i zakładamy, że nowe umowy będą podpisywane już ciągu kilku najbliższych tygodni.
W przypadku osób, które nie będą chciały kontynuować współpracy na nowych przejrzystych zasadach, umowa będzie musiała zostać wypowiedziana czy to przez Sfinksa, czy przez franczyzobiorcę, gdyż nie przewidujemy możliwości kontynuacji współpracy na dotychczasowych warunkach. Spółka nie może bowiem przejmować na siebie całych kosztów inwestycji i całego ryzyka związanego prowadzeniem restauracji. W takich sytuacjach obowiązuje miesięczny okres wypowiedzenia. Będziemy wówczas przejmować restauracje i początkowo prowadzić je jako własne, a docelowo część przekażemy nowym franczyzobiorcom. Przejęliśmy już w ten sposób trzy restauracje w Warszawie prowadzone przez jednego franczyzobiorcę odnotowując wzrost obrotów na poziomie 5-7%, mimo iż na razie te restauracje nie sprzedają alkoholu, gdyż oczekujemy na koncesję. Potwierdza to, że nasze działania idą w dobrym kierunku, a marka i poszczególne restauracje mają potencjał, który do tej pory nie był w pełni wykorzystywany. W żadnym wypadku nie przewidujemy zmniejszania sieci w wyniku obecnych zmian, wprost przeciwnie, zakładamy dalszy rozwój sieci, jesteśmy już w trakcie negocjacji kilku nowych atrakcyjnych lokalizacji.
Przeprowadzone zmiany zmierzające w kierunku przejrzystych i światowych standardów z pewnością umożliwią pozyskiwanie nowych franczyzobiorców ukierunkowanych na rzetelną pracą i sukces biznesowy.
Bogdan Bruczko, wiceprezes zarządu Sfinks Polska
(mak)
ZOBACZ W KATALOGU

Am Am Kebab

Atelier Herosima

Bafra Kebab
Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Berlin Döner Kebap

Beza Krówka Lody rzemieślnicze

Bike Café

Browar Korona

BuBu Bubble Tea

Cafe Słodziak

Candy Pop

Carat Kebab

Chinkalnia

Cochise Burger

Cofix Poland

Crazy Bubble

Cudo Vegan Sushi

Cukiernia Sowa

Cukrem i Solą

Da Grasso

DG Restauracje

Dobra Pączkarnia

Domino’s Pizza

Donuterie

Doskoi

Express Pizza American Style

FABBRICA Italian Comfort Food

Falla

Felix Chicken

Fit Cake

Good Chicken

Gorąco Polecam. Smaki z Piekarni

Grande Pizza

Gruby Benek

Hotdogzna

Japanos

Kashka

Kiss Kim Chi

Koku Sushi

Krowa Mać Burgers

Kurcze Pieczone

Langos

Le Pain Quotidien

Lodolandia & Kołacz

Lody Bonano

Lody Lida

Lviv Croissants

Maxipizza

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Meron

Ministerstwo Śledzia i Wódki

Mniami Ice Cream

Mr. Kebab

New York Hot Dog

New York Pizza Department
Pizzerie

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Night Burger

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pizza Factory

Pizza Hut

Pizzeria Stopiątka

Prosiak Polski Kebab & Fast Food

Przybij Piątaka

Ramen Shop by Sushi Kushi

Sahar Kebab

Salsiccia Pizzeria Napoletana

Sayuri Sushi

So Coffee

Stava

Steiku Haoss

Subway

Sulaiman Kebab

Sushi Bistro

Sushi Burrito

Sushi Kushi

Sushiroll Bistro – restauracje sushi

Szaszłykowo

Taco Bar

Tawerna Pepe Verde

The White Bear Coffee

Tibesti 2Go

Totti Pizza Rzymska

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

United Chicken

Wendy’s

Willisch
Lodziarnie

Young Burger

Yum Yum Kebab

ZapieCKanki

Zapiekankarnia – Zapiekanki, Bajgle, Pizza, Pasta

ŻarWok
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Willisch
Lodziarnie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej