Kryzys zweryfikuje jakość modeli biznesowych

- mówi Yann Guen, wiceprezes Mayland Real Estate.
Czy rynek deweloperski zmaga się ze skutkami dekoniunktury?
Deweloperzy zweryfikowali plany dotyczące liczby realizowanych projektów centrów handlowych. Mayland planował uruchamianie rocznie 2-3 galerii i w 2010 roku zamierza ten plan zrealizować. Problemem rynku jest nie tyle finansowanie budowy lub brak najemców chętnych do otwierania nowych placówek, co znalezienie ostatecznego nabywcy obiektu. Inaczej niż jeszcze rok temu wygląda komercjalizacja centrum handlowego. W naszych galeriach przywiązujemy uwagę do solidności najemców oraz wysokości generowanych przez nich przychodów, w celu uniknięcia ryzyka jego niewypłacalności. Tak jest w już ukończonych centrach, jak i w tych planowanych – krakowskiej Serenadzie, słupskim Jantarze i szczecińskiej Alei Słońca.
Jakie konsekwencje kryzysu odczuwają najemcy?
Obroty najemców zależą od nastroju konsumentów i zasobności ich portfela. Wszystkie problemy, z którymi zmaga się część sieci, wynikają z nietrafionej strategii rozwoju i bardzo wysokiego zadłużenia. W momencie, kiedy na rynku panował optymizm, najemcy godzili się na zawyżone stawki czynszu, a teraz chcą to zmienić. Najemcy muszą zweryfikować część decyzji podjętych w czasie rynkowej euforii, tak aby móc dalej się rozwijać. Kryzys zweryfikuje jakość modeli biznesowych. Ostatnie miesiące można nazwać czasem próby.
rozmawiał (dw)
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej