Dyrektor na własnym

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

– Po piętnastu latach pracy w korporacji nadszedł moment, kiedy chciałem spróbować czegoś nowego – mówi otwarcie Cabaj. - Czymś nowym miała być własna działalność gospodarcza.
Wówczas był dyrektorem handlowym Telepizzy, więc znał biznes, w który zdecydował się zainwestować od podszewki. Jacek Cabaj przejął od Telepizzy pizzerię na warszawskich Bielanach.

Przez pierwsze miesiące bardzo dużo pracował, starał się wszystkiego osobiście dopilnować.
– Później zdałem sobie sprawę, że trzeba zatrudnić dodatkowych pracowników, przekazać im część kompetencji – mówi Jacek Cabaj.

Nadal jednak przedsiębiorca często sam staje za kasą, kwituje odbiór towaru, a czasem wrzuca pizzę do pieca. Zdarzyło się nawet, że Cabaj osobiście dowoził klientom posiłki do domu. – Dla mnie to normalna rzecz – mówi przedsiębiorca. – Myślę, że gdybym miał sklep z butami, to chodziłbym wśród klientów i osobiście ich obsługiwał. Wiedza, którą się pozyskuje podczas kontaktów z klientami, jest niezwykła. Nawet kiedy odbieram zamówienie, to mam szansę dowiedzieć się, jakie są oczekiwania klienta, co mu się podoba, co nie, co można by zmienić.

Grunt to lokalizacja

Jacek Cabaj podkreśla, że w branży gastronomicznej powodzenie lokalu zależy w dużej mierze od jego lokalizacji. Przyznaje jednak, że nie ma jednej recepty na perfekcyjne usytuowanie restauracji.

– Otwarcie lokalu w centrum nie zawsze zapewni wysokie obroty – mówi przedsiębiorca. – Może się okazać, że konkurencja w tym obszarze miasta jest zbyt duża.
Niejedna restauracja na obrzeżach radzi sobie lepiej niż te w centrum. Tym bardziej że dzielnice takie, jak Bielany czy Ursynów w Warszawie to noclegownie metropolii.

– Ich mieszkańcy wracają do domu po całym dniu pracy i często nie mają siły ani ochoty samemu gotować posiłku – zauważa Cabaj. – Wtedy dzwonią do nas i zamawiają pizzę. Otwierając restaurację w tego rodzaju okolicy, należy jednak pomyśleć o lokalizacji w pobliżu dużej ulicy. Jeśli lokal będzie ze wszystkich stron obudowany blokami mieszkalnymi, to niewielu klientów dowie się o jego istnieniu. Warto też pomyśleć o wyposażeniu go w duże witryny, które umożliwią zamieszczenie reklam i wyeksponowanie aktualnych promocji czy menu.

Biznesplan wykonany

Gross obowiązków Jacka Cabaja związanych jest z papierkową stroną prowadzenia firmy, która, jego zdaniem, w polskich realiach jest rozrośnięta do niewyobrażalnych rozmiarów. Jak przyznaje, 80 proc. czasu zajmują mu sprawy biurowe niezwiązane z merytoryczną częścią jego działalności gospodarczej. Na pytanie, czy spełniły się jego oczekiwania związane z przejściem na swoje, Jacek Cabaj odpowiada, że wszystko poszło zgodnie z biznesplanem.

Cabaj przekonuje, że zmiana statusu placówki z własnościowej na partnerską bądź franczyzową jest korzystna. Kierownik zatrudniany przez centralę sieci dostaje regularne wynagrodzenie i mniej zależy mu na ciągłym podnoszeniu standardów pizzerii czy na zwiększaniu sprzedaży niż właścicielowi, którego wynagrodzenie bezpośrednio zależy od sprawności zarządzania lokalem.
– Mentalność właściciela jest zupełnie inna niż najemnika – podsumowuje franczyzobiorca. – Tu chodzi o moje pieniądze. Jeśli zepsuje się jakaś maszyna, to na własną rękę muszę zadbać o jej naprawę.

Plany na przyszłość

Jacek Cabaj przyznaje, że dla prowadzenia własnego biznesu najgorsze są sprzeczne komunikaty, jakie dochodzą z rynku.
– Z jednej strony wszyscy powtarzają, że jest kryzys – mówi Cabaj. – To dlaczego od początku roku giełda notuje bardzo silne wzrosty, a ekonomiści i politycy wciąż mówią o tym, jakie to Polska ma wspaniałe wyniki na tle innych krajów. No więc jest ten kryzys czy go nie ma?

Restaurator jest stanowczo przeciwny podwyższeniu stawki VAT na usługi gastronomiczne, jakie w ostatnich miesiącach rozważał rząd. Według Cabaja takie kroki powinno się podejmować w czasach stabilnej koniunktury, bo wtedy wysoki popyt zmniejszyłby bolesne skutki podwyżek. Przedsiębiorca spodziewa się jednak rychłej poprawy koniunktury i snuje plany otwarcia kolejnych placówek. Przyznaje, że do przejścia z etatu na własny biznes trzeba mieć predyspozycje i odpowiedni charakter.

– Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest bardzo ciekawym doświadczeniem życiowym, bez względu na branżę – mówi Cabaj. – Pracując w firmie, możemy liczyć na pomoc współpracowników przy realizacji różnych zadań. Będąc na swoim, większość spraw musimy załatwiać samemu.

Grzegorz Morawski

Inne koncepty z branży gastronomia

Am Am Kebab

Am Am Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Bafra Kebab

Bafra Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 35 000 zł
Berlin Döner Kebap

Berlin Döner Kebap

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 250 000 zł
Bestpresso

Bestpresso

Automaty vendingowe do kawy i przekąsek

Price icon 200 000 zł
Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Beza Krówka Lody Rzemieślnicze

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
Bike Café

Bike Café

Mobilne kawiarnie rowerowe i lodziarnie

Price icon 5 000 zł
BuBu Bubble Tea

BuBu Bubble Tea

Bary z bubble tea

Price icon 25 000 zł
Burger King®

Burger King®

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 3 000 000 zł
Cafe Słodziak

Cafe Słodziak

Kawiarnie

Price icon 19 000 zł
Chinkalnia

Chinkalnia

Restauracje gruzińskie

Price icon 250 000 zł
Cochise Burger

Cochise Burger

Burgerownie

Price icon 100 000 zł
Cofix Poland

Cofix Poland

Kawiarnie

Price icon 250 000 zł
Costa Coffee

Costa Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Cukrem i Solą

Cukrem i Solą

Bary/przyczepy z szybkim jedzeniem i kawą

Price icon 30 000 zł
Da Grasso

Da Grasso

Pizzerie

Price icon 250 000 zł
DG Restauracje

DG Restauracje

Restauracje, bary, kawiarnie w wielu formatach

Price icon 100 000 zł
Dobra Pączkarnia

Dobra Pączkarnia

Cukiernie

Price icon 150 000 zł
Domino’s Pizza

Domino’s Pizza

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
Doskoi

Doskoi

Restauracje japońskie

Price icon 150 000 zł
Express Pizza American Style

Express Pizza American Style

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
FABBRICA Italian Comfort Food

FABBRICA Italian Comfort Food

Restauracje włoskie

Price icon 300 000 zł
Fit Cake

Fit Cake

Cukiernie bez cukru, glutenu, laktozy

Price icon 50 000 zł
Fruitisimo

Fruitisimo

Bary z sokami

Price icon 170 000 zł
Gruby Benek

Gruby Benek

Pizzerie

Price icon 150 000 zł
Islak Burger

Islak Burger

Burgerownie

Price icon 4 999 zł
KawoWiniarnia

KawoWiniarnia

Kawiarnie-winiarnie

Price icon 39 000 zł
Koku Sushi

Koku Sushi

Restauracje sushi

Price icon 160 000 zł
Krowa Mać Burgers

Krowa Mać Burgers

Burgerownie

Price icon 150 000 zł
Kurcze Pieczone

Kurcze Pieczone

Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu

Price icon 30 000 zł
Le Pain Quotidien

Le Pain Quotidien

Piekarnie-restauracje

Price icon 1 062 500 zł
Lody Bonano

Lody Bonano

Lodziarnie

Price icon 25 000 zł
Lviv Croissants

Lviv Croissants

Piekarnie typu fast-food z croissantami

Price icon 250 000 zł
Maxipizza

Maxipizza

Pizzerie

Price icon 100 000 zł
McDonald’s

McDonald’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 2 000 000 zł
Migavka

Migavka

Restauracje comfort food

Price icon 120 000 zł
 Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Ministerstwo Śledzia i Wódki 2.0

Kluby z alkoholem i przekąskami

Price icon 100 000 zł
Mniami Ice Cream

Mniami Ice Cream

Przyczepy gastronomiczne z lodami i deserami

Price icon 7 000 zł
Mokra Włoszka

Mokra Włoszka

Pizzerie

Price icon 300 000 zł
Mr. Kebab

Mr. Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 50 000 zł
New York Pizza Department

New York Pizza Department

Pizzerie

Price icon 65 000 zł
Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Niewinni Czarodzieje Trzyzero

Restauracje-kluby eventowe

Price icon 1 000 000 zł
Night Burger

Night Burger

Burgerownie

Price icon 110 000 zł
OJOO

OJOO

Kawiarnie samoobsługowe

Price icon 42 500 zł
Pączkownia Smak Sprzed Lat

Pączkownia Smak Sprzed Lat

Mobilne cukiernie

Price icon 25 000 zł
PapaGyros

PapaGyros

Grecki street food

Price icon 50 000 zł
Pijalnia Wódki i Piwa

Pijalnia Wódki i Piwa

Agencje płatnicze

Price icon 0 zł
Pijalnie Czekolady E.Wedel

Pijalnie Czekolady E.Wedel

Kawiarnie

Price icon 800 000 zł
Pizza Hut

Pizza Hut

Pizzerie

Price icon 800 000 zł
Pizzeria Stopiątka

Pizzeria Stopiątka

Pizzerie

Price icon 180 000 zł
Przybij Piątaka

Przybij Piątaka

Puby

Price icon 100 000 zł
Sahar Kebab

Sahar Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sayuri Sushi

Sayuri Sushi

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
So Coffee

So Coffee

Kawiarnie

Price icon 600 000 zł
Stava

Stava

Dostawa posiłków i zakupów

Price icon 300 000 zł
Sulaiman Kebab

Sulaiman Kebab

Przyczepy gastronomiczne z kebabem

Price icon 10 000 zł
Sushi Bistro

Sushi Bistro

Restauracje sushi

Price icon 60 000 zł
Sushi Kushi

Sushi Kushi

Restauracje sushi

Price icon 120 000 zł
Sushi Poke Go

Sushi Poke Go

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
SushiRoll Bistro

SushiRoll Bistro

Restauracje sushi

Price icon 150 000 zł
The Real Pizza Company

The Real Pizza Company

Pizzerie

Price icon 500 000 zł
The White Bear Coffee

The White Bear Coffee

Kawiarnie

Price icon 200 000 zł
Tibesti 2Go

Tibesti 2Go

Pizzerie

Price icon 90 000 zł
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich

Lodziarnie

Price icon 30 000 zł
United Chicken

United Chicken

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 80 000 zł
Wendy’s

Wendy’s

Restauracje szybkiej obsługi

Price icon 50 000 000 zł
Willisch

Willisch

Lodziarnie

Price icon 89 000 zł
ZapieCKanki

ZapieCKanki

Bary z zapiekankami

Price icon 50 000 zł
ŻarWok

ŻarWok

Restauracje chińsko-amerykańskie

Price icon 70 000 zł