Polacy chcą przejrzystych zasad
Portal Franchising.pl zakończył sondaż badający kryteria, którymi kieruje się biorca licencji przy zakupie licencji franchisingowej
W przeprowadzonej ankiecie uczestniczyło ponad pół tysiąca osób. Wyniki wskazują, że najważniejsza przy wyborze franchisodawcy jest ocena koncepcji franchisingowej (know-how, podręcznik operacyjny); tę odpowiedź wskazało aż 41,37 proc. ankietowanych.
Drugim pod względem ważności czynnikiem decydującym o wyborze licencji jest wysokość opłat (wstępnej, bieżącej, na fundusz marketingowy); tę odpowiedź wskazało 23,6 proc. respondentów.
Trzecim elementem branym pod uwagę przez przyszłych biorców jest opinia o firmie i wartość marki, to kryterium doboru franchisodawcy wskazało 18,27 respondentów.
Na 4 miejscu wśród kryteriów oceny przyszłego franchisodawcy znalazła się oferta wsparcia (usługi wstępne i bieżące), proponowana przyszłemu biorcy. Tę odpowiedź wskazało 16,75 proc. respondentów.
Jak pokazują wyniki przeprowadzonej ankiety, Polacy zanim zdecydują się na negocjacje w sprawie zakupu licencji franczyzowej,z każdej strony ogladają system, do którego mieliby się przyłączyć. Taki wynik cieszy, gdyż pozwala mieć nadzieję, że na naszym rynku nie znajdzie się miejsce dla osób i firm które w sposób nieuczciwy, wykorzystując naiwność swoich partnerów i wspólników, będą chciały zarabiać na biorcach obiecując „złote góry” (szerzej o problemach i zagrożeniach dla polskiego franchisingu piszemy w dziale „Gorący Temat”).
Musi jednak niepokoić fakt, że dopiero na trzecim miejscu jako kryterium doboru franchisodawcy respondenci wskazali opinię o firmie i wartości marki. Podstawą funkcjonowania dobrej firmy na rynku jest jej wizerunek, który odpowiednio kształtowany pozwala zdobyć zaufanie klientów i partnerów, umożliwia stabilny rozwój i zapewnia mocną pozycję na rynku i skuteczną walkę z konkurencją. Wydaje się, że nasi respondenci zapomnieli o tym.
Podsumowując wyniki ankiety, można bez obaw patrzeć na rozwój polskiego rynku franchisingowego, świadomość zagrożeń i zalet które niesie podpisanie umowy franczyzowej jest duża i stale rośnie. Mamy nadzieję że nasz portal w dużym stopniu przyczynia się do tego aby ta wiedza była coraz większa.
Zachęcamy do aktywnego uczestnictwa w drugim badaniu ankietowym dotyczącym potrzeby ukazywania sie pisma o franchisingu, z góry dziękujemy.
Maciej GolnowskiFeatured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej