Wiara w Piotra i Pawła
Gdy Cezary Bujnowski, franczyzobiorca sieci „Piotr i Paweł”, otwierał swój pierwszy supermarket w Toruniu, po sąsiedzku ojciec Rydzyk świętował rocznicę powstania Radia Maryja. Choć w 2002 roku torunianie lepiej znali drugą markę, dzisiaj Piotr i Paweł jest im równie dobrze znany.
Cezary Bujnowski rozpoczął współpracę z firmą „Piotr i Paweł” jako jeden z pierwszych franczyzobiorców. – Byłem w trakcie rekrutacji do innej sieci franczyzowej, gdy w 2000 roku odbywało się kolejne otwarcie sklepu Piotr i Paweł w jednym z centrów handlowych w Poznaniu. Widząc ten sklep, poczułem, że to jest to, co chcę robić – wspomina Cezary Bujnowski, franczyzobiorca zarządzający dziś trzema sklepami Piotr i Paweł w Toruniu. – Wsiadłem w samochód i pojechałem do siedziby firmy. Powiedziałem, że chciałbym porozmawiać z właścicielem. Przeprowadziliśmy konkretne rozmowy. Właściciele sieci, Piotr i Paweł Woś, byli zaskoczeni propozycją z mojej strony, bo jak się okazało, otworzyli już jedną placówkę franczyzową w Pile, ale był to projekt próbny, więc nie mówiło się o nim – opowiada przedsiębiorca.
Cezary Bujnowski otrzymał w 2002 roku propozycję dwóch lokalizacji: w Toruniu – do otwarcia za dwa miesiące, i w Bydgoszczy do otwarcia za pół roku. Wybrał pierwszą możliwość. Jego domeną są szybkie i konkretne decyzje, których podejmowania nauczył się, pracując jako główny księgowy w wojsku oraz prowadząc biuro rachunkowe. – Obejrzałem obie lokalizacje, zrobiłem notatki, zbadałem okoliczny rynek. Skonsultowałem się z żoną i szybko podjęliśmy decyzję: Toruń – tłumaczy Cezary Bujnowski.
Przygotowania potoczyły się szybko. Szkolenia teoretyczne Cezary Bujnowski przeszedł w sieci, z której zrezygnował, więc pozostała mu część praktyczna. W ciągu miesiąca pracował jako kasjer, sprzedawca, kierownik zmiany. Przed pracą jeździł na budowę sklepu, żeby obserwować postępy. Do wynajętego pokoju u kolegi pod Toruniem wracał późnym wieczorem, a o 6. rano był znów na nogach.
Miejsce, w którym stoi pierwszy sklep, to osiedle zamieszkane przez młode rodziny. Ulica Legionów, przy której stoi market, to trasa dojazdowa do skupiska domków jednorodzinnych. Wcześniej w tym miejscu działała Rema 1000, która mieszkańcom okolicznych domów źle się kojarzyła, więc nowa firma musiała na wizerunek zapracować.
Otwarcie nastąpiło w środę 3 grudnia 2002 roku. Impreza z tej okazji odbyła się w weekend, co zbiegło się ze świętowaniem rocznicy powstania Radia Maryja, które swoją siedzibę ma niedaleko. Ludzie skojarzyli te dwa wydarzenia oraz nazwę „Piotr i Paweł” przywołującą na myśl dwóch apostołów. Pomyśleli, że ojciec Tadeusz Rydzyk otwiera sklep.
– W 2002 roku toruńscy klienci nie znali marki Piotr i Paweł, więc podchodzili do sklepu sceptycznie. Szybko jednak przekonali się do produktów i atmosfery, przekazywali to swoim znajomym, a ci zjeżdżali się z całego Torunia – przyznaje z dumą Cezary Bujnowski.
Czwarty do kompletu
– Otwarcie każdego sklepu wiąże się z emocjami. To ciężka praca, ale równocześnie przyjemne wspomnienie – mówi Cezary Bujnowski.
Dlatego nie poprzestał na jednym sklepie. Po dwóch latach, w 2004 roku, zaczął myśleć o kolejnym. Do realizacji pomysłu doszło w roku 2006. Drugi sklep znajduje się w dzielnicy Rubinkowo, tzw. sypialni Torunia, blisko drogi wyjazdowej na Warszawę. Stąd do pierwszego sklepu przy Legionów jest 7 km. Otoczenie drugiej placówki ma jednak inny charakter: klienci to przede wszystkim emeryci, reprezentanci podstawowych zawodów, a więc grupy oczekujące niższych cen. W okolicy nie brakuje też konkurencji: lokalne bazarki, supermarkety, hipermarket, dyskonty. Zaletą za to jest duży parking.
Trzeci sklep Bujnowski otworzył po kolejnych dwóch latach – i tym razem nie zastanawiał się długo. Urządzony został zgodnie z nowymi założeniami projektowymi firmy, stanął przy Szosie Bydgoskiej. – Miesiąc przed jego otwarciem nastał kryzys bankowy i w kraju odczuwało się już spowolnienie gospodarcze. Choć wszystkie umowy były podpisane, nie wiedziałem, czy bank udzieli mi kredytu. Wszystko ostatecznie udało się, ale było to obarczone dużym ryzykiem – przyznaje Bujnowski.
Żółto-granatowa codzienność
Cezary Bujnowski przynajmniej raz w tygodniu jest w każdym ze sklepów. Odbywa spotkania handlowe z dyrektorem handlowym, kierownikiem zaopatrzenia oraz szefami rejonów, czyli poszczególnych części marketu. – Przeprowadzamy analizę handlową tygodnia, omawiamy eventy, wydanie gazetki promocyjnej i planujemy kolejne zadania. Spotkanie trwa 1-1,5 h – ma być krótko i na temat, to zasady, które wyniosłem z wojska – stwierdza Cezary Bujnowski.
– Ponadto na bieżąco, na sali sprzedaży marketu przekazuję swoje uwagi i zalecenia kierownikom zmiany w poszczególnych sklepach, w czym pomaga mi również dyrektor zarządzający. Spotkania z centralą Piotra i Pawła odbywają się minimum dwa razy w miesiącu w Poznaniu. Na spotkaniach franczyzobiorców przeprowadzamy burzę mózgów, analizujemy rozwój naszej sieci itp. Natomiast o strategii handlowej wspólnie z zarządem franczyzodawcy decydujemy na zgromadzeniu franczyzobiorców – mówi Bujnowski.
Gdy rozmawia się z Cezarym Bujnowskim, widać, że lubi to, co robi. Ma twardą i zdecydowaną rękę szefa, który wie, kiedy chwalić, ale też kiedy zwrócić uwagę na niedociągnięcia. – Jeżeli mam do pracownika zastrzeżenia, mówię mu to w rozmowie w cztery oczy, żeby nie podważać jego autorytetu przy innych, ale gdy mam pochwalić – chwalę przy wszystkich. W pracy musi być hierarchia – tłumaczy.
Wiedzę ekonomiczną Bujnowski uzupełnił studiami z rachunkowości przedsiębiorstw oraz zarządzania i marketingu, dzięki czemu nie ma problemu z organizowaniem akcji promocyjnych w swoim regionie. Sponsoring sportu, sztuki i oświaty, utalentowanej młodzieży – to tylko nieliczne projekty.
Mijają dwa lata od otwarcia trzeciego sklepu, a ten czas to dla Cezarego Bujnowskiego moment podejmowania decyzji.
Co dalej?
– Myślę o otwarciu czwartego sklepu. Jeżeli miałby to być Toruń, musiałbym dostać propozycję bardzo dobrej lokalizacji po drugiej stronie Wisły. Poza Toruniem – może Włocławek. Miasta na Kujawach nie są od siebie bardzo oddalone, więc mam możliwość wyboru.
ZOBACZ W KATALOGU
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Santander
Placówki bankowe
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...
Bricomarché rozwija sieć w północnej Polsce
Bricomarché otworzył nowy market w Dobrym Mieście i tym samym wzmocnił swoją obecność na Warmii i Mazurach. To kolejny sklep sieci...
Biznes na szkle, nie na plastiku
– Rosnące zainteresowanie napojami w szklanych butelkach tworzy nowe możliwości zarabiania w naszej branży – mówi Maciej Wojciechowski,...
Franczyza na sportowo
Sport to zdrowie. A czy zajęcia sportowe dla dzieci to dobry sposób na biznes? Franczyzodawca Akademii Młodych Sportowców przekonuje, że tak.


