Wyróżnić się z tłumu
Odróżnij się albo zgiń – to hasło lansowane przez specjalistów od marketingu dobrze wyjaśnia, czym powinna być marka firmy
Jak podaje „Rzeczpospolita”, jedną z najlepiej rozpoznawanych marek na świecie jest Coca – Cola. Sam znak firmowy tej spółki wart jest Kilkadziesiąt miliardów dolarów. Na taki rynkowy sukces Coca – Cola – podobnie jak i inne światowe potęgi – pracowała wiele lat.
Także w Polsce istnieją firmy, które dzięki konsekwentnej promocji osiągnęły sukces. Jako przykład mogą służyć: Optimus, wytwórca materiałów budowlanych Atlas czy producent napoi Frugo.
- Żyjemy w erze komunikacji wizualnej – mówi strategic director jednej ze spółek zajmujących się kreowaniem marki - Klienci mają silną potrzebę identyfikacji. Często wybierają produkty konkretnej firmy, ponieważ są emocjonalnie związani z jej marką, ich zachowanie nie jest racjonalne.
Najprościej mówiąc, marka firmy składa się z jej nazwy, logo oraz wszystkich innych elementów graficznych i kolorystycznych związanych z przedsiębiorstwem. Wszystkie te cechy mają odróżnić konkretne przedsiębiorstwo od konkurencji. Pamiętać jednak trzeba, że określone elementy nie istnieją same dla siebie. Przy ich projektowaniu trzeba wiedzieć, co mają one symbolizować, jaki wizerunek firmy przedsiębiorca chce pokazać klientowi. Marka firmy powinna być wyraźnym komunikatem o tym, co się za nim kryje, wyjaśniającym, z jaką firmą klient ma do czynienia, co i dla kogo ona pracuje.
Specjaliści od marketingu zwracają uwagę, że marka firmy lub produktu powinna:
- być prosta;
- działać na emocje;
- wywoływać pozytywne skojarzenia;
- sugerować korzyści, jakie odniesie klient, gdy kupi sygnowany nią produkt;
- być łatwy do zapamiętania;
- zgadzać się z wizerunkiem firmy.
- Budowanie marki firmy to przedsięwzięcie na lata - mówi Mirosław Boruc prezes Instytutu Marki Polskiej -Przedsiębiorca zaczynający działalność od handlowania latem upominkami w Międzyzdrojach myśli przede wszystkim o tym, żeby je sprzedać i jak najwięcej zarobić. Nie zależy mu na szyldzie, pod jakim to się stanie. Kiedy jednak zechce rozwinąć działalność w profesjonalne, latami obecne na rynku przedsiębiorstwo, to siłą rzeczy będzie musiał utrwalić wśród klientów jak najkorzystniejszy obraz swojej firmy. W tym właśnie momencie zaczyna się kreowanie własnej marki.
Jednym z ważnych elementów konstruowania marki firmy jest dobór kolorów, ponieważ klienci często z ich pomocą kojarzą konkretną spółkę (np. Coca – Cola to kolor czerwony, Pepsi – Cola – niecieski, British Petroleum – zielony). Wybierając firmowe barwy warto wiedzieć, jakie reakcje mogą one wywoływać u potencjalnych klientów, a także czy będą one odpowiadały charakterowi prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności. Raz wybrane powinny być eksponowane we wszystkich możliwych miejscach, zarówno na wizytówkach, papierze firmowym, jak i w reklamach prasowych czy telewizyjnych.
Jak wybrać kolor (przykłady):
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej