Biznes musi być odpowiedzialny

O franczyzie mówi Vaclav Havel, były prezydent Republiki Czeskiej w ekskluzywnym wywiadzie dla portalu Franchising.cz.
Wróćmy na chwilę do sprawy kryzysu ekonomicznego. Jak pan skomentuje obecną sytuację ekonomiczną?
Myślę, że kryzys finansowy był bardzo ważnym i pouczającym znakiem dla współczesnego świata. Dotychczas większość ekonomistów opierała swoje działania na fakcie, że świat jest mniej lub bardziej zrozumiały i możliwy do naukowego opisania, a tym samym przewidywalny. Gospodarka rynkowa i jej ramy prawne pozwoliły określić, jaka jest logika banków odnośnie udziału kapitału publicznego i czego można oczekiwać po tym, że pochodzi on z tej czy innej organizacji. Nagle wszystko to okazało się błędne. Irracjonalność zaczęła szczerzyć się ze wszystkich tablic i ekranów. Nawet większość ekonomistów fundamentalistów, którzy – nazywając siebie powiernikami prawdy – nieugięci trwali w przekonaniu, że niewidzialna ręka rynku wie co robi, musieli nagle przyznać, że ta ręka sama z siebie nie zdziała cudów. Całkowicie zapomnieliśmy o tym, co wiedziały wszystkie poprzednie cywilizacje: że nie ma nic oczywistego.
Jakie jest pana zdanie na temat franchisingu? Czy prezentowane u nas oferty franczyzy mogą być sposobem na biznes rodzinny?
Ludzie noszą markowe ubrania, poszukują wysokiej jakości usług i chodzą do markowych restauracji. Świat staje się coraz mniejszy i dobrze wiemy, czego można się po danej marce spodziewać. Myślę, że Czesi mają świetne pomysły odnośnie funkcjonowania handlu i firm, z których można zrobić dobrą markę. I trzeba próbować z nich zrobić dobrą markę, a później wprowadzać do innych krajów. Nasi przedsiębiorcy powinni nie tylko kupować pomysły z zagranicy, ale próbować je też sprzedawać. Żyjemy w czasie globalnej cywilizacji. Oznacza to, że cokolwiek powstanie, może szybko i łatwo objąć cały świat.
Wywiad opublikowany na portalu Franchising.cz.
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Willisch
Lodziarnie
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej