Prawo blokuje rozwój sieci

Info

In this article you will learn

  1. Young Engineers inspires children aged 4–15 to explore engineering through fun, hands-on activities like LEGO and Algobrix coding.
  2. Operating in 50+ countries, it has gained global recognition and achieved milestones like a Guinness World Record.
  3. Franchisees receive extensive training, marketing support, and flexible opportunities to run educational programs.
  4. The franchise requires a $6,000–$35,000 investment, strong interpersonal skills, and a passion for working with kids.
Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Jak podaje „Puls Biznesu”, wprowadzony przepis zakazujący udzielania sublicencji uderza w sieci franchisingowe, których rozwój uzależniony jest właśnie od sublicencji, czyli odsprzedawania prawa do posługiwania się znakiem towarowym oraz know-how firmy matki. Zdaniem prawników, zakaz ten ogranicza wolność gospodarczą.

W sierpniu 2001 r. weszła w życie ustawa Prawo własności przemysłowej. Jej zadaniem jest m.in. ochrona znaków towarowych. Okazuje się jednak, że nowe przepisy mogą wyrządzić przedsiębiorcom więcej szkód niż przynieść pożytku. Art. 163 tej ustawy zakazuje bowiem udzielania sublicencji na używanie znaku towarowego. Zakaz ten jest niekorzystny dla firm działających na zasadzie franczyzy , których struktura budowana jest na licencji i sublicencji. Sieciami franchisingowymi są np. McDonald’s, Collagena, Drogerie Natura, Laboratorium Dr Irena Eris,

Dotąd rozwój sieci w Polsce opierała się na regulacjach umowy licencyjnej. Zakaz sublicencji zamyka im jednak tę drogę.
- Międzynarodowe sieci często udzielają licencji master franchise, umożliwiającej budowę sieci w danym regionie. Praktykowane jest to na całym świecie. Wprowadzenie w Polsce zakazu udzielania sublicencji wyróżnia niechlubnie nasz system prawny - mówi Grzegorz Chmielarski, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców, dyrektor ds. rozwoju sieci McDonald’s Polska.

W najtrudniejszej sytuacji znajdą się firmy, dla których udzielanie sublicencji jest podstawą działalności.
- W ciągu kilku lat utworzyłam sieć 20 przedsiębiorstw zlokalizowanych w dużych polskich miastach. Zakaz sublicencji osłabia i tak wątły sektor MSP w Polsce. W USA takie ograniczenia byłyby nie do pomyślenia - mówi Erika Kovalik, twórca sieci klinik Collagena.

Kontrowersyjny przepis nie podoba się również prawnikom, uważają oni, że regulacja ta ingeruje w stosunki między przedsiębiorcami, ograniczając ich wolność gospodarczą. Zakaz sublicencji jest sprzeczny z przepisami UE. Twierdzą, że ustawodawca powinien raczej dążyć do liberalizacji prawa gospodarczego, zamiast wprowadzać zakazy utrudniające działalność firm.

Twórcy ustawy motywują wprowadzenie zakazu sublicencji troską o dobro konsumentów. Twierdzą, że używanie znaku towarowego przez podmiot nie będący jego właścicielem może wprowadzać klienta w błąd, narażając go na rozczarowanie jakością towarów i usług o znanej mu marce.

- Udzielający licencji ma ograniczony wpływ na działalność licencjobiorcy. W przypadku sublicencji kontakt uprawnionego z rejestracji znaku z jego użytkownikiem jest jeszcze mniejszy. Nierzadko całkowicie urywa się. Wprowadzenie zakazu sublicencji podyktowane jest troską o klienta, który dokonując zakupu u posiadacza sublicencji nabywa coś zupełnie innego, niż się spodziewa na podstawie skojarzenia ze znakiem towarowym – argumentuje Zenobiusz Miklasiński, wiceprezes Urzędu Patentowego, współtwórca ustawy.

Takiej argumentacji nie podzielają prawnicy, twierdzą oni że znak towarowy jest jednym z najistotniejszych składników majątku firmy. Jeżeli uprawniony z rejestracji znaku towarowego decyduje się na udzielenie innemu podmiotowi licencji na jego używanie, to stara się tak sformułować umowę, aby zapewnić znakowi należytą ochronę. Chroni w ten sposób również konsumentów. Trudno zaakceptować pogląd , że udzielanie sublicencji niesie zagrożenie dla konsumentów.

Więcej: Monika Niewinowska, 19 listopada 2001, Puls Biznesu

W najbliższym czasie zostanie zamieszczony, w dziale „Gorący temat”, obszerny komentarz naszych doradców franchisingowych dotyczących tego problemu

Info

Main conclusions

  1. Young Engineers addresses the growing demand for engineering skills by fostering curiosity and passion for the subject among children through innovative, hands-on educational programs.
  2. The franchise offers a unique business opportunity with strong global recognition, extensive support, and flexible work options for individuals passionate about education and engineering.
  3. With low initial investment and diversified revenue streams, Young Engineers is well-suited for franchisees who enjoy working with children and have strong communication and management skills.
  4. Young Engineers combines education and entertainment to prepare children for future workforce challenges while providing franchisees with a scalable and impactful business model.
Franchise units Over 200

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €