Ochrona własności przemysłowej
Tylko połowa spraw dotyczących podróbek towarów trafia na wokandę sądową
Jak podaje „Rzeczpospolita”, firmy których podróbki są w sprzedaży mogą dochodzić ochrony m.in. na podstawie ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (ochronę daje również prawo autorskie). Przewiduje ona, obok kary grzywny lub ograniczenia wolności, do dwóch lat więzienia dla sprawców takiego procederu. Mówi o tym art. 24 ustawy, precyzując, że chodzi o kopiowanie produktów lub ich sprzedaż, która może wprowadzić klientów w błąd, co do tego, kto faktycznie jest ich producentem.
- Jest jeszcze jeden warunek odpowiedzialności – sprawca musi wyrządzić przedsiębiorcy poważną szkodę, lecz ustawa nie definiuje, co należy przez to rozumieć. Z ponad 300 spraw, jakie w latach 1997-99 przedsiębiorcy zgłosili do prokuratury, tylko połowa trafiła do sądów. Przyczyną umorzenia postępowań przez prokuratorów było najczęściej niestwierdzenie poważnej szkody, niewykrycie sprawców. Skazano jedynie 24 osoby na kary pozbawienia wolności w zawieszeniu, najwyższa orzeczona grzywna wyniosła 1,8 tys. zł, najniższa 200 zł - mówi prof. Marek Mozgawa z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Wynika z tego, że przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie dają w praktyce pokrzywdzonym przedsiębiorcom ochrony, jakiej oczekują. Inną sprawą jest wymiar sprawiedliwości: jedne sądy orzekają restrykcyjnie, inne traktują sprawców nader łagodnie. Grzywna w wysokości 200 zł zapewne nie zniechęci sprawcy do sprzedaży pirackich towarów, podobnie jak kara pozbawienia wolności, których wykonanie i tak się zawiesza.
- Problemom dotyczącym ochrony praw na dobrach niematerialnych Polska Izba Rzeczników Patentowych poświęci przyszłoroczną konferencję. Będzie wtedy czas na podsumowanie pierwszych doświadczeń, gdy chodzi o prawo własności przemysłowej, zwłaszcza w kontekście orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, do którego wnosi się teraz skargi na decyzje i postanowienia Urzędu Patentowego. Trzeba też przyjrzeć się innym przepisom: czy ochrona, jaką przewidują, jest adekwatna do dzisiejszych realiów - powiedziała Alicja Adamczak.
Więcej: Rzeczpospolita, 26 października 2001, „Prawo co Dnia”Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Willisch
Lodziarnie

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Alior Bank Partner
Placówki bankowe

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej