Rosyjski McDonald’s jak spożywczak

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Takie zagadkowe orzeczenie wydał Federalny Sąd Arbitrażowy w Moskwie. Kończy ono spór, jaki wywiązał się pomiędzy zarządem McDonald's w Rosji, a tamtejszymi urzędnikami. Zdaniem tych pierwszych, sieć powinna być opodatkowana 10 proc. stawką VAT – taką samą, jaką stosują sklepy spożywcze. Według fiskusa pod znakiem "złotych łuków" prowadzone są restauracje, dla których podatek od wartości dodanej wynosi 18 proc.

Sąd przyznał rację fast foodowemu gigantowi. Swoją decyzją uzasadnił faktem, iż w placówkach McDonald's sprzedawane są koktajle, mleko, lody czy też pieczywo, owoce morza i mięso. Tym samym, zdaniem moskiewskiego sądu, sieć ma pełne prawo stosować niższą stawkę VAT.

Czyżby to sygnał, że i nad Wisłą możemy spodziewać się tańszych McZestawów? Nic bardziej mylnego. Po pierwsze, w Polsce usługi gastronomiczne opodatkowane są według obniżonej stawki VAT, która od 1 stycznia 2011 r. wynosi 8 proc. Nie dotyczy to co prawda sprzedaży napojów, ale i tak opodatkowanie McDonald's podatkiem właściwym dla sklepów spożywczych nie wyszłoby sieci na dobre. Najniższa, 5 proc. stawka, obejmuje bowiem jedynie pieczywo świeże, mleko, jaja, owoce, ryby, oleje, makarony.

Przedstawiciele McDonald's Polska nie chcą komentować wyroku rosyjskiego sądu.

(gum)

See in catalogue

Featured franchises

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €