Fuzja Emperii i Eurocashu zagrożona
Emperia odstąpiła od planów połączenia. Giganci rynku FMCG znów w klinczu.
Sprawa fuzji dwóch największych franczyzowych graczy rynku dóbr szybko zbywalnych (FMCG) elektryzuje rynek od ponad roku. W sierpniu 2010 Eurocash po raz pierwszy wystąpił z propozycją przejęcia lubelskiego konkurenta. Po wielu miesiącach negocjacji władze obu spółek doszły do porozumienia i w styczniu tego roku podpisały umowę inwestycyjną. Kiedy wydawało się, że do sfinalizowania transakcji potrzeba już tylko zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Emperia odstąpiła od uzgodnionego wcześniej porozumienia.
Zgodnie z umową inwestycyjną Eurocash miał przejąć od Emperii udziały w spółkach zajmujących się hurtową dystrybucją artykułów spożywczych (Grupa Dystrybucyjna Tradis) oraz należące do niej sieci franczyzowe. Zobowiązania miał uregulować do 15 lipca 2011 roku własnymi akcjami i gotówką o łącznej wartości ponad 926 mln zł. Tyle że, jak podała Emperia w specjalnym oświadczeniu, nie uregulował. I dlatego odstąpiła od umowy, a na dodatek wezwał Eurocash do zapłaty zryczałtowanego odszkodowania w wysokości 200 mln zł, które przysługiwało jej, gdyby kontrahent nie wywiązał się ze zobowiązań. Eurocash płacić jednak nie zamierza.
- Uważamy, że żądania Emperii są bezpodstawne, a umowa inwestycyjna dotycząca Tradisu jest wiążąca i obowiązuje dalej. Emperia przedstawiła nam cenę do zapłaty za udziały Tradisu, która została wyliczona inną metodą niż zakłada to umowa inwestycyjna, podpisana ponad pół roku temu. Umowa wskazuje jasno, że wartość bazowa transakcji to 926 mln zł i jedyny scenariusz, w którym ta wartość może się zmienić to poddanie jej korektom przez wspólnie wybranego niezależnego audytora. Każda inna metoda wyliczenia wartości transakcji jest bezpodstawna i dla nas niewiążąca – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocashu.
Eurocash nie uznał oświadczenia Emperii i jego zdaniem umowa wciąż jest wiążąca. Deklaruje też, że zamierza dołożyć starań, by fuzja doszła do skutku. W odpowiedzi na doniesienia ze spółek akcje Emperii potaniały o ponad 7 proc. Walory Eurocashu straciły ponad 1/5 wartości.
W skład Grupy Handlowej Emperia wchodzą sieci Stokrotka, Społem Tychy i Maromarket, a także franczyzowe koncepty Koliber, Euro Sklep i Milea. Eurocash jest natomiast operatorem sieci Delikatesy Centrum i abc.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Wyróżnione franczyzy
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Nest Bank
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


