Żabka liczy na przejęcia

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Żabka Polska chce rozwijać obie marki, których jest właścicielem – w 2012 roku spółka planuje otworzyć 250 sklepów Żabka (obecnie 2,5 tys. punktów) i 100 sklepów pod logo Freshmarket (aktualnie w sieci działa 80).

- To nasz priorytetowy projekt, bo Freshmarket osiąga lepsze parametry finansowe niż Żabka. Z naszych analiz wynika, że na rynku jest miejsce dla około tysiąca sklepów tej marki – mówi Jacek Roszyk, prezes zarządu spółki Żabka Polska i nie ukrywa, że w ciągu 5-6 lat chciałby uruchomić właśnie tyle Freshmarketów. - Miesięcznie podpisujemy około 10 umów z przedsiębiorcami, którzy dysponują atrakcyjnymi lokalizacjami.

Spółka chce przejąć niezależnych, drobnych detalistów oraz franczyzobiorców innych sieci. Dlatego do swojej oferty dla ajentów wprowadziła w marcu br. projekt „Sklep za czynsz”.

- W ten sposób pozyskaliśmy już sklepy dobrych marek franczyzowych, ale również te należące do niezrzeszonych detalistów, którzy nie radzili sobie na rynku. Właściciele oddają nam sklep w zarządzanie, a Żabka płaci im czynsz za wynajem, który stanowi równowartość ich dotychczasowych zarobków – tłumaczy Jacek Roszyk. - I w tym przypadku decydującym kryterium doboru partnerów jest atrakcyjna lokalizacja sklepu.

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Chętka na nowe formaty

Drugim kierunkiem rozwoju spółki Żabka Polska będą przejęcia innych sieci handlowych. Inwestorzy wzięli na celownik sieci supermarketów i lokalne sieci małoformatowe.

- Pracujemy nad trzema potencjalnymi akwizycjami - mówi Zbigniew Rekusz, partner MID Europa Partners, funduszu private equity, który w marcu br. kupił spółkę Żabka Polska. - Prowadzimy negocjacje w sprawie kupna sieci sklepów o powierzchni do 1 tys. m2 i o obrotach do 1 mld zł i większych.

Jedna z potencjalnych transakcji może dotyczyć sprzedawanych przez Emperię sklepów Stokrotka, Delima, Społem Tychy i Maro Market.

Akwizycje - to zdaniem przedstawicieli spółki, kolejny krok do konsolidacji rynku handlowego, a tym samym element strategii działania funduszu MID Europa Partners, w którego portfolio znajduje się m.in. Grupa Lux-Med. Fundusz kupił spółkę Lux-Med, następnie zainwestował w przejęcia innych placówek medycznych, m.in. Medycyny Rodzinnej, CM LIM, czy Promedis, aby w przyszłości odsprzedać ją - jako silną i rentowną grupę - innemu inwestorowi.

- Inwestycja w Żabkę jest pierwszym krokiem w kierunku stworzenia grupy, która znajdzie się w pierwszej piątce największych sieci handlowych - zapowiada Zbigniew Rekusz.

Żabka w nowej szacie

To jednak nie koniec planów inwestycyjnych. Żabka rozpoczęła proces remodelingu sklepów, który polega na zmianie layoutu, części wyposażenia i poszerzeniu asortymentu o nowe kategorie (produkty mrożone i dania gotowe).

- Dzięki remodelingowi uzyskujemy o 15 proc. więcej powierzchni na półkach, co przekłada się na wzrost sprzedaży z metra kwadratowego – mówi Jacek Roszyk. - W 2010 roku wynosiła ona 24,6 tys. zł.

W pierwszej kolejności zmianom poddawane są sklepy w najlepszych lokalizacjach i o najwyższych obrotach. Remodeling jednego sklepu trwa pięć dni – koszty remontu ponosi spółka.

(awh)

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €