Nie coś za coś, tylko in plus
O tym, czy w Polsce opłaca się otwierać hotele opowiada Andrzej Wójcik, wiceprezes zarządu ds. sprzedaży i rozwoju PUHIT S.A.
Po dołączeniu hotelu Felix do sieci Best Western odnotowaliście 8 proc. wzrost klientów z zagranicy. Czy odbyło się to kosztem odwiedzających hotel rodaków?
Tutaj nie działa zasada coś za coś. Poprzez przyłączenie do sieci i podniesienie standardu uzyskaliśmy dostęp do dodatkowej puli potencjalnych klientów, która była wcześniej poza naszym zasięgiem. Zmiany nie były wprowadzane radykalnie, lecz ewolucyjnie, dzięki czemu klienci mogli przyzwyczaić się do nowego poziomu.
Jak zasobnym portfelem musi dysponować przedsiębiorca, by przyłączyć swój hotel do międzynarodowej sieci?
Jest to zazwyczaj bardzo duża inwestycja. Obiekt musi spełniać szereg wymogów takich jak jakość wykończeń, wielkość pokoi czy ich wyposażenie. Przygotowanie warszawskiego hotelu Portos, który dołączył do Best Western przed hotelem Felix, kosztowało niemal 15 mln zł. Renowacja każdego piętra pochłonęła prawie milion zł, a do tego doszły koszty odnowienia elewacji i restauracji.
Kiedy poniesione koszty się zwrócą?
W hotelarstwie potrzeba dużo cierpliwości. Jeśli inwestycja zwraca się w przeciągu 8 lat jest to niewątpliwy sukces. Liczymy, że w przypadku hotelu Portos będzie to 10 do 12 lat. Bardzo ważne w tym czasie jest skuteczne zarządzanie obiektem.
Czy w Polsce opłaca się teraz otworzyć hotel?
Nie da się tego jednoznacznie stwierdzić. Konkurencja jest duża, a rynek hotelarski w Polsce jest płytki. Gdy pojawia się nowy hotel burzy lokalną równowagę i podaż staje się większa niż popyt. Sytuacja normuje się mniej więcej po dwóch latach. Daleko nam jeszcze do zachodniej Europy, gdzie społeczeństwo jest bardziej mobilne i współczynnik konsumpcji usług hotelowych jest kilka razy wyższy niż w Polsce.
Rozmawiał (boa)
Wyróżnione franczyzy
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
Nest Bank
Placówki bankowe
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
So Coffee
Kawiarnie
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży usługi dla konsumentów
AgencjaTlumaczen.pl
Biura tłumaczeń i przygotowanie dokumentów
Citybox24.pl
Magazyny samoobsługowe
epaka.pl
Usługi kurierskie
Extra Services
Przeprowadzki, sprzątanie, naprawy, konserwacja
Fashion Laundromat
Pralnie samoobsługowe
Furgonetka Punkt
Usługi kurierskie
Kobieta i Rozwód
Centra wsparcia w trakcie rozwodu
Mail Boxes Etc.
Usługi kurierskie
Pralnia EBS
Pralnie samoobsługowe
Quick Ride
Wynajem hulajnóg, taksówki i dostawy jedzenia
Ship Center
Usługi kurierskie
Speed Queen
Pralnie samoobsługowe
Upadłości - Ekspert
Oddłużania i obrót nieruchomościami
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


