Lojalka albo śmierć
Czy programy lojalnościowe wyjdą franczyzodawcom bokiem?
Programy lojalnościowe na stałe zagościły na polskim rynku. Wykorzystują je również marki franczyzowe. Patrol, odzieżowa marka specjalizująca się w kolekcjach jeansu, zachęca klientów do udziału w programie lojalnościowym Patrol World. Po wypełnieniu formularza w dowolnym sklepie Patrol otrzymają oni możliwość wzięcia udziału w konkursach i imprezach organizowanych firmę. Na dodatek w ramach kampanii Hot Jeans przy zakupie jeansów dostaną upominek.
Promocjami wabi też dystrybutor prasy Kolporter. W ramach programu „Afryka dzika” klienci będą zbierać punkty za zakupy artykułów spożywczych wybranych producentów oraz asortymentu marek własnych Kolportera. Najlepsi pojadą na tygodniową wycieczkę do Kenii.
– W poprzednich edycjach programu zabieraliśmy naszych współpracowników do Maroka, na Wyspy Kanaryjskie, Cypr, Sir Lankę i Ibizę – mówi Tomasz Latos, manager produktu Departamentu Dystrybucji FMCG Kolportera. – Każda z wycieczek miała inny charakter i dawała możliwość poznania innej kultury, przyrody i obyczajów mieszkańców. Tak będzie i tym razem.
Z Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia wynika, że choć programy lojalnościowe cieszą się wśród Polaków sporą popularnością, to pozostają mało rozpoznawalne. Ponad połowa z nas bierze udział w przynajmniej jednym programie lojalnościowym lub posiada kartę stałego klienta. Jednak tylko 4 z ponad 100 programów lojalnościowych funkcjonujących na polskim rynku są rozpoznawalne przez więcej niż 10 proc. Polaków. Są to Tesco Clubcard, Vitay Orlen, program Payback oraz Carrefour Rodzinka.
- Program lojalnościowy Carrefour Rodzinka jest przede wszystkim narzędziem służącym do budowania relacji z już istniejącymi klientami. To również dodatkowy kanał komunikacji z klientem i możliwość korzystania z narzędzi marketingu bezpośredniego (mailingi, e-mailing, SMS, kuponing). Dzięki temu, że klient korzysta z karty programu, identyfikujemy go jako jednostkę i możemy zaproponować mu szereg ofert dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb - mówi Iwona Błaszczak, senior menedżer w dziale zarządzania relacjami z klientami. - Każda taka personalizowana akcja dostarcza nam informacji o efektywności promocji. W efekcie możemy wyliczyć bardzo precyzyjnie wpływ każdej akcji na obrót i oszacować skuteczność programu. Pamiętajmy jednak, że program jest skuteczny, jeśli dzięki niemu budujemy indywidualne relacje z klientem.
Specjalistka przyznaje, że samo wdrożenie programu nie powoduje, że klienci stają się bardziej lojalni (w tej chwili wiele firm ma swój program lojalnościowy). Lojalność jest budowana dopiero w momencie, w którym sprzedawca zaczyna bezpośrednio komunikować się z klientem. To natomiast jest możliwe, gdy pozna kim jest, jak często robi zakupy i co kupuje.
- Jednak obecny od pewnego czasu trend doprowadził do sytuacji, w której klienci czują się zagubieni i do końca nie identyfikują wszystkich programów, w jakich biorą udział lub z jakimi się zetknęli. Taka sytuacja to niewątpliwie duże wyzwanie dla firm, które chcą wyróżnić swój program na tle pozostałych – mówi Marzena Białasek, ekspertka z ARC Rynek i Opinia.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
Featured franchises
No featured franchises
Brands from the same sector
Franchise name
Sports articles
Franchise name
Partnership
Franchise name
Master licenses
Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
AM AM Kebab zmienia zasady gry
AM AM Kebab wprowadza aplikację lojalnościową, aktualizuje ofertę i zapowiada nową kampanię reklamową. To największe zmiany w...
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie...
Jak zarobić pierwszy milion we franczyzie
Milion złotych dziś jest mniej wart niż jeszcze kilka lat temu, ale nadal jest to kwota robiąca wrażenie. Jak go zarobić?
Marka premium we franczyzie
Sklep z odzieżą premium to franczyzowa propozycja marki MOLTON. Franczyzobiorca nie musi inwestować w towar.