Nadchodzą zmiany w branży spożywczej
Walka o klienta rozgorzała na dobre, a wojnę przetrwają tylko najsilniejsi.
Choć media codziennie donoszą o zagrożeniu stabilności strefy euro, to handlowcom nie brakuje optymizmu. Polacy już w 2008 roku dowiedli, że są odporni na manipulację i wbrew pesymistycznym prognozom kupowali znacznie więcej niż ich zachodni sąsiedzi. Właściciele sklepów spożywczych uważają, że koniunkturę nakręci wzrost gospodarczy i Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Nie wszyscy są jednak optymistami - boimy się przede wszystkim niskiej dynamiki wzrostu wynagrodzeń oraz wzrostu cen.
Specjaliści są zdania, że rok 2012 minie pod znakiem konsolidacji w branży spożywczej. Małe sklepy, chcąc zwiększyć swoją konkurencyjność, będą szukać schronienia pod skrzydłami dużych sieci franczyzowych, które zapewnią im atrakcyjne warunki zaopatrzenia i wsparcie marketingowe. Ze względu na podwyżki należy spodziewać się dalszego rozwoju dyskontów, które stanowią poważne zagrożenie dla drobnego handlu.
- Sieci franczyzowe należące do grupy Eurocash, postawią w przyszłym roku na poprawę jakości swoich sklepów, w dalszym ciągu kładąc nacisk na rozwój placówek franczyzowych w całej Polsce – mówi Waldemar Jezierski, dyrektor public relations i relacji z franczyzobiorcami.
Małe sklepy osiedlowe, chociaż są bardzo dobrze oceniane przez klientów, to pod względem ceny przegrywają z dyskontami czy hipermarketami. Każdego roku z rynku znika ok. 10 tys. niezależnych placówek, które nie wytrzymują tego wyścigu. W chwili obecnej 80 proc. małych przedsiębiorców ma permanentne opóźnienia w płatnościach i realizacją pozostałych zobowiązań. Jednym z kół ratunkowych jest franczyza - dzięki której mogą zyskać efekt skali, co w handlu ma znaczenie strategiczne, nie tylko w przypadku zamówień ale też zdolności marketingowych.
Według Jacka Roszyka, prezesa zarządu Żabka Polska - połączenie sił z sieciami franczyzowymi może być dla sklepów ratunkiem.
- Podejmując współpracę z firmą Żabka Polska, ajent nie rezygnuje z własnej działalności handlowej i dalej zatrudnia pracowników, ale dodatkowo otrzymuje od sieci ogromne wsparcie. Przede wszystkim, to Żabka ponosi koszty inwestycji, które sięgają około 200 tys. zł. Dzięki temu systemowi własną Żabkę można otworzyć dysponując nawet niewielkimi środkami pieniężnymi. Ajent rozpoczynający prowadzenie sklepu ma zapewnioną lokalizację, wyposażenie, logistykę, szkolenia, wsparcie marketingowe oraz pełne know-how efektywnego zarządzania nowoczesnym sklepem.
Prezes Żabki dodaje, że przed nami perspektywa dynamicznego rozwoju sklepów dyskontowych, a także rozwoju sklepów proximity, czyli marketów zlokalizowanych blisko klienta - „po sąsiedzku”. Będzie rozwijał się również format convenience, czyli sklepów najbliżej klienta. Każdy z tych formatów zaspokaja inne potrzeby konsumenta, od zakupów cotygodniowych, po zakupy codzienne. Klienci sklepów Żabka deklarują w ankietach, że odwiedzają takie sklepy dwa, trzy razy w tygodniu.
Obecnie największym franczyzodawcą na polskim rynku spożywczym jest Eurocash, który po przejęcie Tradisu dysponuje 9 tys. sklepów. Sklepy niezrzeszone w żadnej z liczących się sieci będą z roku na rok tracić udziały w rynku na rzecz tańszych i zarazem lepiej zorganizowanych punktów sprzedaży.
(lp)
Wyróżnione franczyzy
Żabka
Sklepy typu convenience
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie
Nest Bank
Placówki bankowe
Synevo Punkty Pobrań
Punkty pobrań badań labolatoryjnych
Kurcze Pieczone
Punkty gastronomiczne z daniami z drobiu
So Coffee
Kawiarnie
Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA
DDD Dobre Dla Domu
Sklepy z podłogami i drzwiami
Santander
Placówki bankowe
Inne koncepty z branży art. spożywcze i FMCG
Al.Capone
Sklepy z alkoholem
Ale Animale Polskie Sklepy Zoologiczne
Sklepy zoologiczne
Auchan
Sklepy spożywcze
Candy Pop
Sklepy ze słodyczami i przekąskami
Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety
Chorten
Sklepy spożywcze
Czas na Herbatę
Sklepy z herbatą i akcesoriami
Delikatesy Centrum
Supermarkety spożywcze
Duży Ben Market Alkoholowy
Sklepy z alkoholem
Husse
Karma i produkty dla psów i kotów
Intermarché (Grupa Muszkieterów)
Supermarkety spożywcze
Mistrz Piekarz
Przyczepy z pieczywem
Oskroba
Sklepy piekarnicze
Pierrot Woda Źródlana
Dystrybucja wody i napojów
Piko24
Sklepy autonomiczne
Polska Sieć Handlowa Lewiatan
Sklepy spożywcze
Stokrotka
Supermarkety spożywcze
Unikat Woda i Napoje
Dystrybucja wody i napojów
Żabka
Sklepy typu convenience
Z OSTATNIEJ CHWILI
POKAŻ WSZYSTKIE
Dobra decyzja
Sabina Pruski pracowała w pizzerii Tibesti2go kiedy pojawiła się oferta objęcia lokalu we franczyzę. Skorzystała z niej.
Subskrybuj magazyn pomysłów na biznes
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się...
Z głową do peruk i do biznesu
Peruki przestały być niszowym gadżetem i takim także biznesem. Klienci poszukują gotowych peruk w sklepach internetowych oraz robionych w...
Czym zajmuje się Rada Franczyzobiorców Żabki?
Rada Franczyzobiorców Żabki ma już blisko 15-letnią tradycję. Jak układa się współpraca na linii Rada – centrala i co konkretnego z...


