Śląsk na językach

Tomasz Gawlak kiedyś próbował już swoich sił w biznesie, ale dopiero współpraca z mobile English okazała się strzałem w dziesiątkę.
2004 rok nie należał do najlepszych w życiu zawodowym Tomasza Gawlaka, z wykształcenia ekonomisty. Przedsiębiorca założył wówczas firmę, która okazała się biznesowym niewypałem. Zawiesił więc działalność i przez pięć lat pracował na etacie. Ten czas wykorzystał na zdobywanie różnych doświadczeń przydatnych w prowadzeniu działalności.
– Po niepowodzeniu w 2004 roku pozostał mi tylko fotel prezesa i pieczątka. Na szczęście nie pozbyłem się marzenia o własnej firmie. Bogatszy o nowe doświadczenia zdobyte na etacie postanowiłem wykorzystać je, tym razem w roli franczyzobiorcy mobile English – mówi Gawlak.
Franczyza pozwoliła Tomaszowi Gawlakowi uniknąć błędów, które popełnił wcześniej. Mobile English działa od 2003 roku, a franczyzobiorców pozyskuje od 2007 roku. Zdaniem przedsiębiorcy najcenniejszymi elementami know-how oferowanymi przez sieć jest przygotowanie umów z lektorami, wspólne działania marketingowe, wsparcie menedżera firmy odpowiedzialnego za doradzanie partnerom oraz cykliczne spotkania biorców licencji z dawcą marki.
Szkoła na dwa fronty
Od samego początku Tomasz Gawlak wiedział, że w swojej nowej firmie nie będzie prowadził zajęć, mimo iż posiada certyfikat z języka niemieckiego. Skupia się na zarządzaniu zespołem 14 lektorów.
Dwumiesięczne negocjacje zaowocowały podpisaniem umowy z franczyzodawcą, w czerwcu 2009 roku w łódzkiej centrali firmy. Wakacje to dobry okres na podejmowanie wiążących decyzji w branży edukacyjnej, ponieważ biznes mógł wystartować we wrześniu, czyli wraz z początkiem nowego roku szkolnego.
– Pierwszą licencję wykupiłem na Sosnowiec. Planowałem rok później rozszerzyć działalność także na Dąbrowę Górniczą. Okazało się to możliwe już od lutego 2010 roku. Wszystkie zarobione pieniądze przeznaczyłem na inwestycję w drugim mieście. Postawiłem wszystko na jedną kartę i opłaciło się – dodaje franczyzobiorca.
Potencjał szkół językowych wiąże się z liczbą mieszkańców miasta, w którym znajduje się szkoła. W Sosnowcu i Dąbrowie Górniczej - oddalonych od siebie o kilkanaście kilometrów - mieszka łącznie około 350 tys. osób. W 95 proc. klientów Gawlaka stanowią osoby prywatne, pozostali to pracownicy firm. Zdaniem franczyzobiorcy na Śląsku trudno jest pozyskać klienta w postaci wielkiej korporacji, bo tych tutaj prawie w ogóle nie ma. Centrale dużych zakładów znajdują się w Warszawie i to w stolicy zapada decyzja, do której szkoły językowej wysłać pracowników lokalnych oddziałów. Tutaj zadanie pozyskania „dużych” klientów dla franczyzobiorców leży już po stronie licencjodawcy mobile English. Dlatego partnerzy skupiają się na pozyskaniu firm z sektora MŚP. Zajęcia wtedy odbywają się głównie w siedzibie zamawiającego. Biuro Tomasza Gawlaka pełni przede wszystkim funkcje administracyjne. Stąd koordynuje się plan zajęć uczniów i lektorów.
– Staram się, aby każdy z lektorów miał co najmniej pięciu klientów. Moim zadaniem jest dobranie dla kursanta takiego nauczyciela, aby w pełni go satysfakcjonował. Zawsze istnieje możliwość zmiany lektora po pierwszych zajęciach, na których klient rozwiązuje test oceniający poziom znajomości języka. Do tej pory taka zmiana miała miejsce tylko dwa razy. Połowa sukcesu to dobry lektor, a tych jest wielu, szczególnie w Sosnowcu, gdzie funkcjonuje Instytut Języka Angielskiego Uniwersytetu Śląskiego – wyjaśnia Tomasz Gawlak.

Marketing szeptany
Zdobycie klientów to najtrudniejsze zadanie każdej początkującej firmy. Szkoły językowe reklamują się głównie za pośrednictwem plakatów, ulotek, ogłoszeń w lokalnej prasie i w internecie. Dzięki barterom polegającym na przyznaniu rabatów na kursy często udaje się umieścić ogłoszenie taniej lub nawet za darmo. Spotkania w centrali mobile English, odbywające się dwa razy w roku, pozwalają na realizację spójnych z wizerunkiem sieci działań marketingowych. Poza tym franczyzobiorcy firmy zawsze mogą liczyć na wzajemne wsparcie oraz pomoc menedżera odpowiedzialnego za kontakty z partnerami.
– Za moje największe osiągnięcie uznaję fakt, że po dwóch latach zarządzania szkołą co trzeci klient pochodzi z rekomendacji. Wiem to, ponieważ każdy kursant wypełnia przed rozpoczęciem nauki krótką ankietę. Klienci polecający nas swoim znajomym to najlepsza reklama, której po prostu nie da się kupić – twierdzi Tomasz Gawlak.
Na pytanie dotyczące największych trudności związanych z zakładaniem firmy zwykle padają te same odpowiedzi – obawy przed porzuceniem stabilnego etatu, uzbieranie odpowiednich środków finansowych na start oraz rozkręcenie biznesu. Te same wątpliwości miał franczyzobiorca mobile English. Jego atutem jest jednak wykształcenie ekonomiczne, które pozwoliło opracować realny biznes plan. Dzięki niemu Tomasz Gawlak wiedział, że każda firma potrzebuje czasu zanim zacznie przynosić zyski. To oczekiwanie wiąże się z obowiązkiem comiesięcznego opłacenia składki ZUS, faktury za księgowość i podatków.
– Kwotę inwestycji w biznes zawsze trzeba powiększyć o koszty stałe. Zanim firma zacznie zarabiać trzeba być przygotowanym na wiele dodatkowych wydatków, o których istnieniu nawet nie zdawaliśmy sobie wcześniej sprawy – radzi franczyzobiorca.
Daniel Wilk
ZOBACZ W KATALOGU

Abakus Europe arytmetyka mentalna

AMAkids Polska

Brazilian Soccer Schools

Dzikie Pląsy

EarlyMath

Early Stage

Edu3Dkacja

Edukido
Zajęcia edukacyjne z`Lego

Galileusz

Giganci Programowania

IQ UP!

KnockKnock - Majsterkowanie dla Dzieci

Lala English

La Mancha Centrum Języka Hiszpańskiego

MałyInżynier.pl

Maple Bear

MathRiders Polska

Matplus - matematyka dla dzieci 4-15 lat

Restart - warsztaty malarskie

SmartyKids

Socatots

Speaky Frog

Stemchik

Szkoła Pamięci SPW

Verbatoria

Young Engineers
Featured franchises

Żabka
Sklepy typu convenience

Xtreme Fitness Gyms
Kluby fitness/siłownie

Carrefour
Sklepy convenience, minimarkety, supermarkety

Yasumi Instytut Zdrowia i Urody
Gabinety kosmetyczne, hotele i obiekty SPA

Willisch
Lodziarnie

McDonald’s
Restauracje szybkiej obsługi

Alior Bank Partner
Placówki bankowe
Brands from the same sector

Franchise name
Sports articles

Franchise name
Partnership

Franchise name
Master licenses

Franchise name
Franchise
Z ostatniej chwili
Pokaż wszystkie
Otwórz biznes z Lviv Croissants
– Jestem mile zaskoczona tym, że ta franczyza jest bardzo dobrze zorganizowana. Każdy zna tutaj swoją funkcję. Mamy opiekunów, do których...
Dowiedz się więcej
Sukces programu Żabki
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło...
Dowiedz się więcej
Fit+ sięga po niszę
Sieć bezobsługowych siłowni Fit+ celuje w miejscowości już od 1 tys. mieszkańców. Sąsiedztwo lokalnej konkurencji mile widziane.
Dowiedz się więcej
Dobry rok Żabki
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też...
Dowiedz się więcej